Over elk van deze onderdelen
volgen nu wat nadere
bijzonderheden.
Bij het noordelijk damvak is
het opgespoten zand
geprofileerd en vervolgens
van een verdediging voorzien.
Deze verdediging bestaat op
het westelijke talud vanaf het
maaiveld tot N.A.P. 4,5 m
uit mijnsteen, kunststofweefsel
met rietmat en stortsteen, met
daarboven tot en met de kruin
een kleibekleding. Op het
oostelijke talud is vanaf de
steunberm tot N.A.P. 3 m
een verdediging van fosfor-
slakken aangebracht, en
boven N.A.P. 3 m tot aan de
kruin eveneens een
kleibekleding. De verwerkte
klei werd gewonnen op de
Molenplaat.
Het benodigde zand voor de
ringdijk van het
ontwateringsmiddel is vanuit
het opgespoten zand-depot
per auto in het werk gebracht.
Gelijktijdig met het uitrijden
werd het westelijke talud tot
N.A.P. 4,5 m geprofileerd en
verdedigd met mijnsteen,
kunststofweefsel met rietmat
en stortsteen. Vervolgens is
het verdere zandprofiel tot
N.A.P. 7 m voltooid, en aan
de buitenkant van een
kleibekleding voorzien.
Na het gereedkomen van de
ringdijk is het noordelijke lage
damvak bij de bouwput
ontgraven, en is aan de
Markiezaatszijde een gedeelte
van de toeleidingsgeul
ontgraven en van een
verdediging van
kunststofweefsel met rietmat
en stortsteen voorzien.
De zandhoeveelheid die nodig
was voor de verzwaring van
het zuidelijke damvak is in het
werk gebracht met een
winzuiger, zelfvarende
zandbakken en een perszuiger.
In totaal werd 575000 m3 zand
in het werk gespoten. Om
doorpersing van de
ondergrond te voorkomen is
het profiel over de noordelijke
700 m van het damvak aan de
Markiezaatszijde gewijzigd: er
werd een steunberm
aangebracht van 15 m breed.
Ondanks deze profielwijziging
is op één plaats toch nog
enige doorpersing opgetreden.
Na het profileren zijn de
betonblokken die vrijkwamen
bij de verzwaring van de
havendam opnieuw verwerkt
op het talud aan de
Markiezaatszijde.
Verder is het damvak daar
waar geen steunberm werd
aangebracht aan de oostzijde
tot N.A.P. 3 m van een
verdediging voorzien,
bestaande uit mijnsteen,
kunststofweefsel met rietmat
en stortsteen. Op de plaatsen
waar de steunberm wel
aanwezig is wordt tot N.A.P.
3 m een verdediging van
fosforslakken aangebracht. De
kleibekleding op het
zandprofiel boven N.A.P. 3
m wordt thans aangebracht.
Op 28 februari werd een
aanvang gemaakt met de
opbouw van de sluitkade.
Allereerst werd een laag
stortsteen aangebracht vanaf
N.A.P.- 2 m tot N.A.P - 0,50 m.
Deze laag werd zowel vanaf
de zuid- als de noordzijde
uitgereden met dumpers en
steenauto's. Op 17 maart bleef
er in deze laag nog een
opening over van 120 m. Het
lag in de bedoeling dit laatste
gedeelte zowel met auto's als
met gebruik van een
steenstorter te vullen. Echter,
op vrijdag 18 maart
ontwikkelde zich in een hoog
tempo een ontgrondingskuil
vanaf het voorland tussen de
te maken sluitkade en de
Schelde/Rijnverbinding. Ten
gevolge hiervan is het
aanwezige filter in het tracé
van de sluitkade over een
breedte van 35 m
weggespoeld; er ontstond een
verdieping tot N.A.P.- 9 m.
Onmiddellijk werd extra
materieel en materiaal
aangevoerd, om het bedreigde
gedeelte en de directe
omgeving ervan te
consolideren. Daarna is het
voorland van de
Schelde/Rijnverbinding, om
verdere ontgronding tegen te
gaan, verdedigd met
zinkstukken en losgestorte
filters. Vervolgens werd de
ontstane verdieping opgevuld
met steenachtige materialen.
Op 29 maart was de gehele
laag weer aangevuld tot
N.A.P.- 0,50 m. Daarna is een
begin gemaakt met het
optrekken van een eerste laag
stortsteen 300/1000 kg, tot een
niveau van N.A.P. 0,35 m.
Op 18 februari heeft de
aanbesteding plaatsgevonden
van een bestek voor het
maken van een doorlaatmiddel
in de westelijke
Markiezaatskade.
Het werk is opgedragen aan
Meeuwissen en Van Bragt
B.V. te Made, voor een bedrag
van f433 000. Met de
werkzaamheden is op 11
maart aangevangen.
Bathse Spuikanaal
De kanaalinsteken en de
werkwegen van het
toekomstige spuikanaal zijn
gereed. In de
onderhoudsperiode moet nog
een gedeelte van de
asfaltverharding en de
oppervlaktebehandeling
worden aangebracht, en
moeten bermen en taluds
worden ingezaaid en beplant.
De werkzaamheden aan de
bouw van de verkeersbruggen
en de leidingenbrug verlopen
geheel volgens schema. De
brug in de Bathseweg, in RW
258 en de noordelijke brug in
de autosnelweg A 58 zijn voor
het verkeer opengesteld.
De zuidelijke brug in de A 58
is nagenoeg gereed, en zal
eind april voor het verkeer
worden opengesteld. De
leidingenbrug komt omstreeks
half mei gereed. De eerder
vermelde lekkages in de
284