Over elk van deze onderdelen volgen nu wat nadere bijzonderheden. Bij het noordelijk damvak is het opgespoten zand geprofileerd en vervolgens van een verdediging voorzien. Deze verdediging bestaat op het westelijke talud vanaf het maaiveld tot N.A.P. 4,5 m uit mijnsteen, kunststofweefsel met rietmat en stortsteen, met daarboven tot en met de kruin een kleibekleding. Op het oostelijke talud is vanaf de steunberm tot N.A.P. 3 m een verdediging van fosfor- slakken aangebracht, en boven N.A.P. 3 m tot aan de kruin eveneens een kleibekleding. De verwerkte klei werd gewonnen op de Molenplaat. Het benodigde zand voor de ringdijk van het ontwateringsmiddel is vanuit het opgespoten zand-depot per auto in het werk gebracht. Gelijktijdig met het uitrijden werd het westelijke talud tot N.A.P. 4,5 m geprofileerd en verdedigd met mijnsteen, kunststofweefsel met rietmat en stortsteen. Vervolgens is het verdere zandprofiel tot N.A.P. 7 m voltooid, en aan de buitenkant van een kleibekleding voorzien. Na het gereedkomen van de ringdijk is het noordelijke lage damvak bij de bouwput ontgraven, en is aan de Markiezaatszijde een gedeelte van de toeleidingsgeul ontgraven en van een verdediging van kunststofweefsel met rietmat en stortsteen voorzien. De zandhoeveelheid die nodig was voor de verzwaring van het zuidelijke damvak is in het werk gebracht met een winzuiger, zelfvarende zandbakken en een perszuiger. In totaal werd 575000 m3 zand in het werk gespoten. Om doorpersing van de ondergrond te voorkomen is het profiel over de noordelijke 700 m van het damvak aan de Markiezaatszijde gewijzigd: er werd een steunberm aangebracht van 15 m breed. Ondanks deze profielwijziging is op één plaats toch nog enige doorpersing opgetreden. Na het profileren zijn de betonblokken die vrijkwamen bij de verzwaring van de havendam opnieuw verwerkt op het talud aan de Markiezaatszijde. Verder is het damvak daar waar geen steunberm werd aangebracht aan de oostzijde tot N.A.P. 3 m van een verdediging voorzien, bestaande uit mijnsteen, kunststofweefsel met rietmat en stortsteen. Op de plaatsen waar de steunberm wel aanwezig is wordt tot N.A.P. 3 m een verdediging van fosforslakken aangebracht. De kleibekleding op het zandprofiel boven N.A.P. 3 m wordt thans aangebracht. Op 28 februari werd een aanvang gemaakt met de opbouw van de sluitkade. Allereerst werd een laag stortsteen aangebracht vanaf N.A.P.- 2 m tot N.A.P - 0,50 m. Deze laag werd zowel vanaf de zuid- als de noordzijde uitgereden met dumpers en steenauto's. Op 17 maart bleef er in deze laag nog een opening over van 120 m. Het lag in de bedoeling dit laatste gedeelte zowel met auto's als met gebruik van een steenstorter te vullen. Echter, op vrijdag 18 maart ontwikkelde zich in een hoog tempo een ontgrondingskuil vanaf het voorland tussen de te maken sluitkade en de Schelde/Rijnverbinding. Ten gevolge hiervan is het aanwezige filter in het tracé van de sluitkade over een breedte van 35 m weggespoeld; er ontstond een verdieping tot N.A.P.- 9 m. Onmiddellijk werd extra materieel en materiaal aangevoerd, om het bedreigde gedeelte en de directe omgeving ervan te consolideren. Daarna is het voorland van de Schelde/Rijnverbinding, om verdere ontgronding tegen te gaan, verdedigd met zinkstukken en losgestorte filters. Vervolgens werd de ontstane verdieping opgevuld met steenachtige materialen. Op 29 maart was de gehele laag weer aangevuld tot N.A.P.- 0,50 m. Daarna is een begin gemaakt met het optrekken van een eerste laag stortsteen 300/1000 kg, tot een niveau van N.A.P. 0,35 m. Op 18 februari heeft de aanbesteding plaatsgevonden van een bestek voor het maken van een doorlaatmiddel in de westelijke Markiezaatskade. Het werk is opgedragen aan Meeuwissen en Van Bragt B.V. te Made, voor een bedrag van f433 000. Met de werkzaamheden is op 11 maart aangevangen. Bathse Spuikanaal De kanaalinsteken en de werkwegen van het toekomstige spuikanaal zijn gereed. In de onderhoudsperiode moet nog een gedeelte van de asfaltverharding en de oppervlaktebehandeling worden aangebracht, en moeten bermen en taluds worden ingezaaid en beplant. De werkzaamheden aan de bouw van de verkeersbruggen en de leidingenbrug verlopen geheel volgens schema. De brug in de Bathseweg, in RW 258 en de noordelijke brug in de autosnelweg A 58 zijn voor het verkeer opengesteld. De zuidelijke brug in de A 58 is nagenoeg gereed, en zal eind april voor het verkeer worden opengesteld. De leidingenbrug komt omstreeks half mei gereed. De eerder vermelde lekkages in de 284

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 60