omgedoopt stuk materieel kan
gekoppeld worden aan de
'Jan Heymans' en de 'Donax I'.
Sinds 23 november zijn door
de 'Cardium' en de 'Jan
Heymans' acht ondermatten
en drie bovenmatten in de
Hammen aangebracht, met de
daarbij behorende bestortin-
gen. Aanvankelijk had men
problemen met het loskoppe
len van de kop- en de staartbalk
en met het opschonen van de
ondermat.
De ontkoppelconstructie van
de kop- en de staartbalk is
intussen aangepast. Begin
maart werd besloten om het
verdichten van de ondermat
niet meer uit te voeren als
onderdeel van het 'Carjan'-be-
drijf, maar het mee te nemen
bij de opbouw van de drempel.
Hierdoor is met name de
schadegevoelige opschoon-
slag van de ondermat minder
problematisch geworden. De
tijdens deze slag opgetreden
schades zijn inmiddels vanuit
de onderwaterwerkkamer
gerepareerd. Begin maart zijn
de vlakheidsgegevens van de
tot dan toe gelegde matten
bekend geworden. De resulta
ten zijn zo goed, dat overwo
gen wordt of het leggen van
tegelmatten op deze plaatsen
achterwege gelaten zou
kunnen worden. Door de
lange slechtweerperioden en
de opgetreden aanloopproble
men is het mattenlegbedrijf in
de Hammen met enkele
maanden vertraagd. Deze
vertraging heeft vooralsnog
geen gevolgen voor de
opleverdatum.
Met het definitief wegleggen
van een ingemeten tegelmat
op de proeflocatie in de
Roompot is de proefperiode
van dit onderdeel afgerond.
Aan het meetsysteem bleken
nog enige aanpassingen
vereist.
Op de proeflocatie wordt nu
begonnen met proefplaatsin
gen van een pijler. Met succes
werd de met een pijler geladen
'Ostrea' gekoppeld aan de
'Macoma'. Vervolgens is met
de combinatie verhaald en
gezogen. Na de proefplaatsing
is een eerste analyse mogelijk
van de vlakheid van het
funderingsbed. Afhankelijk
hiervan moeten wel of niet
tegelmatten worden gelegd.
In deze periode is gebleken
dat het geïnundeerde en
ontsloten compartiment I van
bouwdok Schaar te kampen
heeft met onvoorziene aanslib
bing. Zuigwerk is hierdoor
onvermijdelijk. Hetdoorbagge-
ren van de compartimenten II
en III zal worden uitgesteld tot
na de bouwvakvakantie; de
pijlers zijn door verschuivingen
in het werkschema immers
pas later nodig. In deze
compartimenten worden
voorzieningen getroffen om
het slib eenvoudig te kunnen
verwijderen.
De afvierponton 'Macoma' is
geschikt gemaakt voor het
verplaatsen van ankers van 30
ton, zoals die door de 'Cardi
um' en de 'Jan Heymans'
gebruikt worden. In een
volgende fase zal de 'Macoma'
worden aangepast in die zin
dat de trilplaat ook gebruikt
kan worden voor het verdich
ten van de drempel.
Voor het opstorten van de
drempel zijn twee steenstor-
ters in aanbouw. Een ervan
wordt omstreeks april op het
werk verwacht. Na inbouw
van het plaatsbepalingsy
steem kan begonnen worden
met het oefenprogramma. Om
beschadiging van de pijlers
tijdens het storten te voorko
men wordt een speciale buffer
ontwikkeld voor de steenstor-
ters. Het gemaakte werk wordt
gecontroleerd met een peil-
boot. De keus van het peilsy-
steem is gemaakt.
De trilplaat voor het verdichten
van de open filters tussen de
funderingsmatten is in aan
bouw. Een reeds op het werk
aanwezige ponton wordt voor
dit doel voorzien van een
speciale bokconstructie. De
bouw van de kraan van de
toplaagstorter vordert. Het
ontwerp van de lepel verkeert
in het laatste stadium. Het
systeem om de lepel te vullen
is in ontwikkeling.
Aanzandingen in de drempel
zullen worden verwijderd met
een zogenaamd whirlwheel.
Een model wordt momenteel
uitgetest. Als moederschip
voor dit opschoonwerktuig is
een mini-supplier besteld bij
de firma Damen. Dit schip
wordt tevens ingezet als
ankerbehandelingsvaartuig.
Voor de fabricage van de
schuiven is 60% van het
benodigd materiaal geleverd.
Bij de produktie van bepaalde
onderdelen van de eindkokers
en de assemblage van de
eindkokers is vertraging
opgetreden door problemen
bij het lassen. Nu is besloten
een ander type electrode te
gebruiken en de lasvolgorde
aan te passen. De eerste
resultaten met de aangepaste
werkwijze zijn positief.
Daarnaast zijn er problemen
geweest met de in het bestek
genoemde condities waaron
der de conservering van de
eindkokers moet worden
aangebracht. In overleg met
het Verfinstituut van TNO zijn
nu nieuwe voorwaarden
opgesteld, waarbij mag
worden afgeweken van de in
het bestek genoemde condi
ties. De opgetreden vertragin
gen hebben geen consequen
ties voor het plaatsen van de
schuiven.
De fabricage van de grote
componenten van de bewe-
gingswerken komt goed op
gang. Van de smeedstalen
onderdelen zijn met name te
noemen de zuigerstangen, de
cilinderflenzen, de cardanrin-
gen, en de pennen en assen.
Van het gietwerk zijn de
prototypen nu allemaal
goedgekeurd. Daarmee liggen
nu tevens de gietprocedures
vast. Het betreft de gietstalen
286