De sluizen bij Hansweert en het Kanaal door Zuid-Beveland n Bericht 82 (november 1977) en 99 (augustus 981) zijn de plannen voor de verbetering van iet Kanaal door Zuid-Beveland aan de orde leweest. Het gaat in hoofdzaak om verbreding ran het kanaal, opheffing van de sluizen bij Vemeldinge en vervanging van het sluizencom- ilex bij Hansweert door een nieuw complex en oosten van het bestaande. Toen binnen het Oosterscheldeproject compen serende bezuinigingen moesten worden gevonden, is de uitvoering van een deel van de werken, namelijk de verbreding ten noorden van de Vlaketunnel - de kruising met RW 58 - en de opheffing van de sluizen bij Wemeldinge, opgeschoven naar de periode na 1986. Blijven over de werken die noodzakelijk zijn ter vervanging van de sluizen bij Hansweert. Ook de uitvoering van dit complex is zo sterk getemporiseerd, dat de tweede sluis pas omstreeks 1990 zal gereedkomen. Dit artikel gaat in op de noodzaak van de vervanging van de sluizen bij Hansweert. Naast het feit dat de tegenwoordige sluiskolken te klein zijn om in de toekomst tegelijkertijd èn het bestaande scheepvaartverkeer èn vierbaks- duwvaart te kunnen verwerken, is er nog een geheel andere reden die vervanging nodig maakt. Ten opzichte van de Westerschelde, een zeearm die in open verbinding staat - en blijft staan - met de zee, maakt het sluizencomplex Hansweert deel uit van de primaire zeewering. Ingevolge de Deltawet moet elk onderdeel van deze zeewering aan zware veiligheidseisen voldoen. Onder andere is vastgesteld wat de hoogst toelaatbare kans is, dat een onderdeel van de kering niet meer kan voldoen aan de eraan toegedachte kerende taak. Deze kans bestaat uit een 'verstandige optelsom' van allerlei kleinere kwade kansen. Eén van die - kleinere - kwade kansen is de mogelijkheid dat het water een zekere hoogte overschrijdt, waardoor een deel van de zeewering zou overlopen. Daarbij geldt: hoe hoger de water stand, hoe kleiner de kans dat hij optreedt. Een andere kwade kans bestaat daarin dat een 275

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 51