behoeve van de landhoofdconstructies voor de Oosterscheldekering. Inzicht in het deformatiegedrag van zandasfalt is zeer belangrijk, met name wanneer zandasfalt over een grote hoogte moet worden aange bracht, zoals in Zeebrugge en bij een van de alternatieve landhoofdconstructies van de Oosterscheldekering. Afhankelijk van de aangebrachte belasting kan het zandasfalt breken of in de tijd doorgaand vervormen; de deformaties nemen ofwel in de loop der tijd progressief toe, of naderen tot een een eind waarde. Zulke doorgaande vervormingen hoeven geen bezwaar te zijn, als ze gedurende de levensduur van de constructie maar binnen acceptabele grenzen blijven. Omdat zandasfalt zich anders gedraagt dan bijvoorbeeld zand is het noodzakelijk de bestaande rekentechnieken voor het voorspellen van het deformatie- en bezwijkgedrag aan te passen. Vrij onlangs is het computer-programma ZAKAD gereed gekomen, een modificatie van de bestaande Bishop-stabiliteitsanalyse. Met dit programma kan de stabiliteit van een constructie waarin zowel zand als zandasfalt is verwerkt berekend worden. Bovendien geeft het een indicatie van de te verwachten deformaties, doordat de stabiliteitsfactor afhankelijk is gemaakt van de deformaties in zowel zand als zandasfalt. Om de betrouwbaarheid van het model te onder zoeken zullen binnenkort vergelijkende bereke ningen worden uitgevoerd met het eindige- elementenprogramma MARC. Dit programma wordt op het ogenblik geschikt gemaakt om het kruipgedrag van zandasfalt te kunnen berekenen. Daarnaast werd in de zomer van 1983 te Schelphoek een modelproef uitgevoerd op schaal 1 2 tot 1 4. De voor de berekeningen benodigde materiaalparameters zijn bepaald Een boormossel is in een klomp zandasfalt gedrongen. Beteugelingsdam van zand asfalt in de Grevelingen. met een speciaal voor dit doel aangepast cel en triaxiaalapparaat. We hebben al gezegd dat het bitumengehalte van zandasfalt zo is gekozen, dat de korrels slechts door een dun laagje bitumen worden omhuld, zodat het bijna even doorlatend blijft als zand, en kan dienen als filterlaag tussen zand en een open taludbekleding, zoals een steenzetting of open steenasfalt. Het zandasfalt vervangt dan de laag mijnsteen of een ander soortgelijk materiaal. Herhaaldelijk is bij onderzoek een doorlatendheid gevonden die ligt tussen 0,5 x 10~5 m/sec en 1 x 10"4 m/sec. Het bitumengehalte, de dichtheid en de korrelvr deling van het zand beïnvloeden de uiteindelijke doorlatendheid die in de praktijk wordt verkre gen. In sommige gevallen blijven na regenval of golfoverslag plassen op het zandasfalt achter. Dit wordt niet veroorzaakt door een 300

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 14