en voorwaarden gebonden. Hoewel uitgegaan is van een stagnant zoutwa- terpeil, zijn in principe ook in de overgangsfase verschillende waterhuishoudkundige beheers- mogelijkheden aanwezig, afhankelijk van het beheer van het doorlaatmiddel. Hiervoor zullen binnenkort nadere plannen moeten worden uitgewerkt. Recreatievormen zoals plankzeilen moeten in het Markiezaatsmeer worden voorkomen. Thans wordt uitgewerkt wat er in het randmeer gedaan zal moeten worden, rekening houdend met de wat langere toekomst en met de overgangsperiode, waarin nog velerlei activitei ten in het gebied plaatsvinden. Nadere plannen worden eveneens uitgewerkt voor de water scheiding en de landtong, deelgebieden 14 en 14a. Op de waterscheiding zal bijvoorbeeld een fietspad aangelegd moeten worden, dat op het randmeer is gericht; het zuidelijke meer zal zo min mogelijk toegankelijk gemaakt moeten worden. Dit laatste geldt in nog sterkere mate voor de zuidkant van de landtong: de overgangs zone naar het zuidelijk natuurgebied zal voor allerlei invloeden zo ondoordringbaar mogelijk gemaakt moeten worden. Tenslotte wordt overwogen de Markiezaatskade, deelgebied 12, voor niet-gemotoriseerd verkeer toegankelijk te maken; hier vooral wordt aan sportvisserij gedacht als oeverrecreatievorm. In de nota wordt verder ingegaan op de kosten die deze maatregelen met zich mee zullen brengen, op de kostenverdeling tussen verschil lende partijen, op uitvoerende en beherende instanties en op eigendomssituaties. Voorts worden aanbevelingen gedaan voor onderwer pen die op korte termijn om een nadere uitwerking vragen; deze activiteiten zijn reeds in gang gezet vanuit de werkgroep 'MARKIN', die het verdere planningsproces zal blijven coördineren. Om de integrale planvorming van het gebied, die door inspanning en samenwerking van vele betrokken instanties binnen de Markiezaats- organisatiestructuur tot stand is gekomen, een hechtere juridische basis en daarmee een bindend karakter te geven, is door de Bestuur lijke Commissie Markiezaat aanbevolen de nota de status te geven van een zogenaamd uitwer kingsplan van de bestaande streekplannen, zowel van West-Brabant als van Midden- Zeeland. Hiermee is reeds een aanvang gemaakt. Fig. 2. Organisatieschets van het bestuurlijk overleg. (JURIDISCHE ASPECTEN(INRICHTINGSASPECTEN) WATERHUISHOUDKUDIGE ASPECTEN) 335

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 49