reidingsbesluit genomen, om te voorkomen
dat met name op de schorgebieden na de
afsluiting onbestemde ontwikkelingen zouden
plaatsvinden. Voor de particuliere gronden is
de toepassing van de Natuurbeschermingswet
in overweging genomen, terwijl voorbereidin
gen gaande zijn om de staatsgronden in het
zuidelijk deel aan te wijzen als natuurmonument.
Deze regelingen en studies lopen vooruit op
een meer integraal inrichtings- en beheersplan
voor het gehele gebied; ze vereisten nog
nadere uitwerking om daar in te passen.
Hiertoe is uit de projectgroep 'MARKIN', die
onder de Bestuurlijke Commissie Markiezaat
ressorteert, een werkgroep 'Inrichting en
Beheer Markiezaat' samengesteld, die tot taak
had voorstellen te doen over te nemen maatre
gelen betreffende inrichting en beheer voor
met name de periode 1983-1986, inspelend op
enerzijds de veranderende situatie in 1983 en
anderzijds op de inrichting en het beheer op
lange termijn, na het gereedkomen van de
compartimenteringswerken in 1986. Het
rapport van deze werkgroep is eind 1982
gereedgekomen en onlangs doorde Bestuurlijke
Commissie Markiezaat aanvaard.
Dat het rapport 'Het Markiezaat van Bergen op
Zoom; inrichtings- en beheersplan voor de
korte termijn (1983-1986)' zich in eerste
instantie beperkt tot de overgangsperiode
1983-1986 heeft verschillende redenen. Ten
eerste kunnen door veranderingen die zich
door de aanleg van de Markiezaatskade zeker
zullen voordoen, autonome ontwikkelingen in
het gebruik plaatsvinden, die gewenste
ontwikkelingen in de toekomst zouden kunnen
belemmeren. Dit moet worden voorkomen, en
men moet inspelen op de ecologische ontwik-