)ok bij alternatief II blijven de werkterreinen op
:et huidige niveau gehandhaafd. Maar de
evers langs de Roompothaven en de beton-
aven worden door ontgraving omgezet in
andige flauw hellende oevers, waardoor de
werkterreinen enigszins worden versmald. De
lijken rond de Roompothaven en de bouwput
Ichaar worden verlaagd tot het niveau van de
verkterreinen en de verbinding tussen het
amvak en de dijk rond de bouwput Schaar
vordt verbroken.
'erder gaat alternatief III: de werkterreinen
worden grotendeels ontgraven tot een niveau
ussen gemiddeld hoogwater en gemiddeld
aagwater: de overgang naar de resterende
arreinen wordt gevormd door een flauw
ellende zandoever. De dijken langs de Room-
othaven worden verlaagd. De dijken rond de
ouwput Schaar worden gehandhaafd, maar
als gevolg van het afgraven van de werkterrei
nen wordt het restant van de bouwput geschei
den van het damvak.
Bij alternatief IV tenslotte worden de werkter
reinen ontgraven op de wijze zoals bij alternatief
III; de overgang naar de resterende werkterrei
nen wordt nu gevormd door een steile, verde
digde oever. De Roompothaven en de bouwput
Schaar worden geheel opgeruimd, met
uitzondering van een gedeelte van de zuidelijke
havendam van de Roompothaven, dat tevens
fungeert als havendam van de binnenhaven
Noordland; dit gedeelte wordt verlaagd tot
N.A.P. 4 m.
Gaande van alternatief I naar alternatief IV
neemt het uitzicht op de Oosterschelde vanaf
de doorgaande weg op het damvak toe, en
daarmee de mogelijkheid om de wijdheid en
de dynamiek van het aangrenzende getijde-
393