BAGGERSLAG (HAMMEN 15) IN EEN ONGUNSTIG ANKERPATROON VAMAA/YVV a J^A/ViA m ArWV -"-'VWV- kj p n 06.40 06.50 07.00 MATLEGSLAG (HAMMEN 1) IN EEN NORMAAL ANKERPATROON 07.20 07-02-1983 -n 0 0.5 00.40 05-12-1983 .angezien de correctiesignalen uit blok 4 een eel tragere karakteristiek hebben dan de erhaalsignalen, hebben ze er aanvankelijk auwelijks invloed op. Na enige tijd veroorzaken e echter de gewenste correcties. Sij de gehele draadkrachtregeling moet nog ewezen worden op de grote rol die de raadstijfheid in alle berekeningen speelt. De raadstijfheid is - althans bij een semi-statische oestand - de verhouding tussen de verandering n de draadkracht en die in de draadlengte. De raadstijfheid op zich is weer afhankelijk van e totale draadlengte en de totale draadkracht, 'e draadstijfheid moet daarom steeds opnieuw vorden berekend. Dit gebeurt in blok 6 van het egelschema; de resultaten worden naar blok 4 estuurd. Het ontzien van de uitrusting wordt lehalve door het vertragingsfilter ook bereikt oor de toepassing van een vermogensbegren- er in de regelkring: blok 3. De vermogensbe- renzer werkt op het draadvermogen. Het raadvermogen is het produkt van draadkracht n draadsnelheid. Als een uitgestuurd draad- nelheidscommando groter is dan op basis van et maximale draadvermogen is toegestaan, an worden alle draadsnelheden begrensd, en /el zo, dat de 'Cardium' niet scheef trekt en ok het draadkrachtniveau niet gewijzigd vordt. adiening )p de brug van de 'Cardium' staan drie edieningslessenaars opgesteld, elk bestemd oor de besturing van een deelproces. Vanaf e eerste vindt de bediening van het verhaal- ysteem plaats; de tweede is bedoeld voor het aggeren, de derde voor het afzinken van de natten. Midden in de verhaal-lessenaar bevinden zich twee beeldschermen. Het eerste, het overzichts schema, geeft informatie over positie en snelheid van de ponton. Met name worden de zijwaartse afwijkingen getoond van de zuig- mond en de mattenrol ten opzichte van de ideale vaarlijn. Uitgaand van deze afwijkingen en de gewenste verhaalsnelheid dient de verhaalschipper drie snelheidscommando's in te stellen voor respectievelijk de voorwaartse richting en de zijwaartse richtingen van zuigmond en mattenrol. De ingestelde snelhe den zijn zichtbaar op een tweede beeldscherm, het zogenaamde B2-scherm, dat specifieke informatie bevat over het verhaalsysteem, onderverdeeld in vier groepen. De eerste groep bestaat uit informatie over de draadkrachten. Getoond worden de actuele meetwaarden, de door het systeem berekende optimale waarden waar langzaam naartoe geregeld wordt en de toegestane minimale en maximale draadkrachten waarbinnen het systeem de draadkrachten handhaaft. Vervol gens wordt de door het verhaalsysteem berekende positie gegeven. Daaronder volgen de ingestelde verhaalcommando's alsmede de voorspelde dwarsverplaatsingen. De vierde groep wordt vrijgehouden voor mogelijke alarmboodschappen. Alhoewel de werkbelasting voor de verhaal schipper bij gebruik van een semi-automaat niet groot is, blijft hij een belangrijke rol vervullen. Allereerstdient hij de verhaalsnelheid zo in te stellen dat de overige processen goed kunnen verlopen. De verhaalschipper zal bijvoorbeeld vaak als eerste merken dat men bij het baggeren op een verdikking is gestuit. De draadkrachten zullen in zo'n geval plotseling oplopen. In overleg met de baggerschipper zal 349

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 7