BAGGERSLAG (HAMMEN 15) IN EEN ONGUNSTIG ANKERPATROON
VAMAA/YVV
a J^A/ViA m
ArWV
-"-'VWV-
kj p n
06.40 06.50 07.00
MATLEGSLAG (HAMMEN 1) IN EEN NORMAAL ANKERPATROON
07.20 07-02-1983
-n
0
0.5
00.40 05-12-1983
.angezien de correctiesignalen uit blok 4 een
eel tragere karakteristiek hebben dan de
erhaalsignalen, hebben ze er aanvankelijk
auwelijks invloed op. Na enige tijd veroorzaken
e echter de gewenste correcties.
Sij de gehele draadkrachtregeling moet nog
ewezen worden op de grote rol die de
raadstijfheid in alle berekeningen speelt. De
raadstijfheid is - althans bij een semi-statische
oestand - de verhouding tussen de verandering
n de draadkracht en die in de draadlengte. De
raadstijfheid op zich is weer afhankelijk van
e totale draadlengte en de totale draadkracht,
'e draadstijfheid moet daarom steeds opnieuw
vorden berekend. Dit gebeurt in blok 6 van het
egelschema; de resultaten worden naar blok 4
estuurd. Het ontzien van de uitrusting wordt
lehalve door het vertragingsfilter ook bereikt
oor de toepassing van een vermogensbegren-
er in de regelkring: blok 3. De vermogensbe-
renzer werkt op het draadvermogen. Het
raadvermogen is het produkt van draadkracht
n draadsnelheid. Als een uitgestuurd draad-
nelheidscommando groter is dan op basis van
et maximale draadvermogen is toegestaan,
an worden alle draadsnelheden begrensd, en
/el zo, dat de 'Cardium' niet scheef trekt en
ok het draadkrachtniveau niet gewijzigd
vordt.
adiening
)p de brug van de 'Cardium' staan drie
edieningslessenaars opgesteld, elk bestemd
oor de besturing van een deelproces. Vanaf
e eerste vindt de bediening van het verhaal-
ysteem plaats; de tweede is bedoeld voor het
aggeren, de derde voor het afzinken van de
natten.
Midden in de verhaal-lessenaar bevinden zich
twee beeldschermen. Het eerste, het overzichts
schema, geeft informatie over positie en
snelheid van de ponton. Met name worden de
zijwaartse afwijkingen getoond van de zuig-
mond en de mattenrol ten opzichte van de
ideale vaarlijn. Uitgaand van deze afwijkingen
en de gewenste verhaalsnelheid dient de
verhaalschipper drie snelheidscommando's in
te stellen voor respectievelijk de voorwaartse
richting en de zijwaartse richtingen van
zuigmond en mattenrol. De ingestelde snelhe
den zijn zichtbaar op een tweede beeldscherm,
het zogenaamde B2-scherm, dat specifieke
informatie bevat over het verhaalsysteem,
onderverdeeld in vier groepen.
De eerste groep bestaat uit informatie over de
draadkrachten. Getoond worden de actuele
meetwaarden, de door het systeem berekende
optimale waarden waar langzaam naartoe
geregeld wordt en de toegestane minimale en
maximale draadkrachten waarbinnen het
systeem de draadkrachten handhaaft. Vervol
gens wordt de door het verhaalsysteem
berekende positie gegeven. Daaronder volgen
de ingestelde verhaalcommando's alsmede de
voorspelde dwarsverplaatsingen. De vierde
groep wordt vrijgehouden voor mogelijke
alarmboodschappen.
Alhoewel de werkbelasting voor de verhaal
schipper bij gebruik van een semi-automaat
niet groot is, blijft hij een belangrijke rol
vervullen. Allereerstdient hij de verhaalsnelheid
zo in te stellen dat de overige processen goed
kunnen verlopen. De verhaalschipper zal
bijvoorbeeld vaak als eerste merken dat men
bij het baggeren op een verdikking is gestuit.
De draadkrachten zullen in zo'n geval plotseling
oplopen. In overleg met de baggerschipper zal
349