Het regelsysteem voor de
besturing van de 'Cardium'
In de vorige aflevering van deze Berichten
werd verslag gedaan van de keuze van een
half-automatisch verhaalsysteem voor de
mattenlegponton 'Cardium'.
In dit artikel gaan we nader in op de regelken-
merken en de bediening van dit systeem.
Formuleren we nog eens kort de aan het
systeem gestelde eisen: met de acht lieren
waarover de 'Cardium' voor dit doel beschikt,
moet langs een rechte lijn voor- en achteruit
gevaren kunnen worden. Daarbij dient de
draadkracht nauwkeurig te worden bewaakt,
dat wil zeggen er moet voor worden gezorgd
dat de ankerdraadkrachten een bepaalde
waarde niet overschrijden, maar ook niet onder
een bepaalde waarde komen; dit laatste omdat
de draden de reeds aangebrachte bodembe
scherming niet mogen raken. Bovendien
moeten de lieren rustig uitgestuurd worden,
het nominale liervermogen mag niet langdurig
of veelvuldig overschreden worden, maar de
lieren mogen ook niet te langzaam draaien:
een minimaal toerental moet gehandhaafd
worden. Als een meetinstrument uitvalt, moet
het verhaalbedrijf toch door kunnen gaan. We
bezien eerst de oplossingen die gekozen zijn
voor het verhaalprobleem. Alle verhaalacties
worden uitgevoerd met drie knoppen,
X, Yv en Ya.
De regeltechnische betekenis van deze knoppen
kan als volgt verduidelijkt worden: als de
schipper knop Yv bedient, moet de 'Cardium'
roteren rond de midden-achterkant, waarbij de
voorkant zich verplaatst met een snelheid Yv.
Als knop Ya wordt bediend, moet de 'Cardium'
roteren rond de midden-voorzijde, waarbij de
snelheid van de achterkant Ya bedraagt.
Bediening van X moet een voorwaartse of
achterwaartse snelheid geven.
Maar deze drie gecommandeerde pontonver-
haalsnelheden moeten ontstaan uit een
samenspel van acht gecoördineerde liersnelhe
den. Voor de omvorming werd een complex
regelsysteem gebouwd, te beschouwen als de
346
Fig. 1. Voorbeeld van gecoör
dineerde liersnelheden voor
het besturen van de 'Cardium'