if* i De omhulling van de grindwiepen bestaat uit zeskant vlechtwerk, iedere halve maas versterkt door een spandraad. Het gaas wordt geleverd in panelen, die worden omgeplooid tot gaas- korven, die worden geplaatst in voorgevormde mallen en gevuld met grind. Vervolgens worden ze dichtgevouwen en dichtgeniet. De wiepen aan de kop- en staartzijde van de mat worden gevuld met silicaatslak, dat een nog iets hoger soortelijk gewicht heeft. De vervaardiging van de grindwiepen vindt plaats in een loods van 16x30 meter, waarin vier produktie-eenheden zijn opgesteld. Voor het samenbouwen van de matten is in de Sophiahaven een zate ingericht, aansluitend op een bestaande loswal. Uit planningstechnische en economische overwegingen wordt de zate uitgevoerd als een met stalen platen afgedekte betonvloer ter grootte van 15x125 meter. Aan de landzijde staan twee houdlieren opgesteld om het laatste gedeelte van de mat beheerst te kunnen opwikkelen. Aan de voorzijde van de loswal is een bufferconstructie voor de mattenlegponton aangebracht. De zate is tevens voorzien van een verrijdbare overkap ping. De mat wordt in twee fasen samengebouwd, dit om de te mobiliseren opwikkelkracht als gevolg van de wrijving van de mat over de staalplaten te beperken. Bij de produktie wordt allereerst de drager op de zate uitgerold. Dan plaatst men de bevesti gingshaken met bindtouw op de kettingkoorden. Deze haken worden in een zogenaamd knopen- patroon aangebracht, zodat een gelijkmatige krachtenverdeling in het dragernet wordt verkregen. Om de voortgang bij het plaatsen van de haken te bevorderen, wordt bij elke 417

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 15