derde kettingbaan een gekleurde kunststofdraad
meegeweven. Daarna worden de wiepen met
behulp van hydraulische kranen op het net
geplaatst, en aan de drager vastgebonden. Als
de eindverbinding aan de staartzijde van het
net is bevestigd wordt hij gekoppeld met de
zinkbalk van de mattenlegponton, die dan het
eerste gedeelte van de mat opwikkelt. De
zinkbalk is voorzien van een hydraulisch
aangedreven grendelsysteem. Na de produktie
van het tweede gedeelte wordt de eindverbin
ding van de mat aan de kopzijde verbonden
met de eerder genoemde houdlieren.
De mattenlegponton 'Sepia' is een U-vormige
ponton met een lengte van 25 m en een
breedte van 30 m. Tussen de zijpontons is een
stalen trommel aangebracht, voorzien van
astappen. Op deze mattenrol wordt de grind-
wiepenmat gewikkeld. De aandrijving van de
rol tijdens het opwikkelen van de mat en het
afremmen ervan tijdens het afzinken van de
mat geschiedt door twee hydraulische cilinders,
één aan elke kant, die om beurten aangrijpen in
uitsparingen aangebracht in de omtrek van de
eindflenzen van de mattenrol.
Om de grindwiepenmat te kunnen leggen
wordt de 'Sepia' gekoppeld aan het op locatie
verankerde werkschip 'Jan Heymans' of aan de
'Macoma'-'Donax-l'-combinatie. Het koppelsys
teem bevindt zich op de 'Sepia'; het bestaat uit
twee buffers en zes afmeerlieren. Elke buffer
bestaat uit vier stel schuifbuffers en één
rolbuffer. Op de schuifbuffers staat de span
kracht tussen de 'Sepia' en het werkschip
waaraan hij is gekoppeld. De rolbuffer laat
verticale verplaatsingen toe van de schepen
ten opzichte van elkaar. Dezelfde installatie
3
418