bedienbare davits, zodat deze schepen univer seel zijn toegerust voor zowel peil- als meetta- ken. In 1978 werd het werkvaartuig 'Hammen' aan de Deltavloot toegevoegd, voor controle en onderhoud van golfgetij- en meetpalen en opstellingen in geheel Zuidwest-Nederland. De peil- en meetvaartuigen mogen niet ankeren in de kwetsbare bodembeschermingen aan weerszijden van de stormvloedkering. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van vaste ankerpalen, met daaraan voorloperkabels of peuren. Die zijn echter zo zwaar dat de meet schepen ze niet zelf kunnen uitleggen en opnemen. Tevens moeten er nu, en straks na de voltooiing van de kering, drijvende of zwevende golf- en stroommeetinstrumenten worden uitgezet, die verankerd worden aan op de bodem afgezonken betonblokken. Voor dit uitgebreide verankeringsbedrijf werd in 1980 een groot gecombineerd werk/meetvaartuig aan de vloot toegevoegd, de 'Lodijcke' (Bericht 100, mei 1982). Dit schip is uitgerust met een hydraulische kraan, vier elektrisch bedienbare meetdavits en geautomatiseerde meetappara tuur. Het laatste vaartuig dat, in 1982, de meetvloot kwam versterken, is de 'Sierix', geheel uitgerust als een modern meet- en peilvaartuig, maar dat ondiep steekt, om op zandplaten en ondiepe visserijpercelen te kunnen opereren. Tenslotte verrichten de schepen ook milieu-tech nische metingen, naar de waterkwaliteit, de hydro-biologie en de geo-chemie. Hiervoor worden in hoofdzaak twee omgebouwde directievaartuigen gebruikt, de 'Delta' en de 'Ventjager'. Ook bij deze metingen vindt een steeds verdergaande ontwikkeling plaats op het gebied van meetmethoden, apparatuur en presentatie. De 'Ventjager' van de Deltadienst en de 'Dr. L. F. Kamps' van het RIZA worden binnenkort vervangen door één modern ingericht schip, waarvan de bouw in februari 1984 is aangevan gen. De 'Sierix' een ondiep stekend peil- en meetvaartuig van 1982

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 26