bedienbare davits, zodat deze schepen univer
seel zijn toegerust voor zowel peil- als meetta-
ken.
In 1978 werd het werkvaartuig 'Hammen' aan
de Deltavloot toegevoegd, voor controle en
onderhoud van golfgetij- en meetpalen en
opstellingen in geheel Zuidwest-Nederland.
De peil- en meetvaartuigen mogen niet ankeren
in de kwetsbare bodembeschermingen aan
weerszijden van de stormvloedkering. In plaats
daarvan wordt gebruik gemaakt van vaste
ankerpalen, met daaraan voorloperkabels of
peuren. Die zijn echter zo zwaar dat de meet
schepen ze niet zelf kunnen uitleggen en
opnemen. Tevens moeten er nu, en straks na
de voltooiing van de kering, drijvende of
zwevende golf- en stroommeetinstrumenten
worden uitgezet, die verankerd worden aan op
de bodem afgezonken betonblokken. Voor dit
uitgebreide verankeringsbedrijf werd in 1980
een groot gecombineerd werk/meetvaartuig
aan de vloot toegevoegd, de 'Lodijcke' (Bericht
100, mei 1982). Dit schip is uitgerust met een
hydraulische kraan, vier elektrisch bedienbare
meetdavits en geautomatiseerde meetappara
tuur.
Het laatste vaartuig dat, in 1982, de meetvloot
kwam versterken, is de 'Sierix', geheel uitgerust
als een modern meet- en peilvaartuig, maar dat
ondiep steekt, om op zandplaten en ondiepe
visserijpercelen te kunnen opereren.
Tenslotte verrichten de schepen ook milieu-tech
nische metingen, naar de waterkwaliteit, de
hydro-biologie en de geo-chemie. Hiervoor
worden in hoofdzaak twee omgebouwde
directievaartuigen gebruikt, de 'Delta' en de
'Ventjager'.
Ook bij deze metingen vindt een steeds
verdergaande ontwikkeling plaats op het
gebied van meetmethoden, apparatuur en
presentatie.
De 'Ventjager' van de Deltadienst en de 'Dr. L.
F. Kamps' van het RIZA worden binnenkort
vervangen door één modern ingericht schip,
waarvan de bouw in februari 1984 is aangevan
gen.
De 'Sierix' een ondiep stekend
peil- en meetvaartuig van
1982