in feite bestaat uit twee betonstroken van variabele dikte. Uit analyse van de resultaten van vlakheidsme tingen op de funderingsmatten is gebleken dat er in totaal drie tegelmatten nodig waren: één in de Hammen, op locatie H 10, en twee in de Roompot, onder pijler R 23 en R27. Bij het samenstellen van dit Bericht was de tegelmat op locatie H 10 aangebracht, en waren de tegelmatten voor de beide andere locaties in voorbereiding. In de proefperiode was gebleken dat met enige aanpassingen het leggen van de tegelmatten goed uitvoerbaar was. Omdat het akoestisch meetsysteem een onnauwkeurigheid kent die de helft van de geringe beschikbare maattole- rantie opeist, stelt het leggen van een tegelmat betrekkelijk hoge eisen aan de kwaliteit van het gehele proces. Op grond van de meetgegevens van het funderingsbedbedrijf en een controlemeting met de 'Macoma' werd besloten tot het leggen van een halve tegelmat, dus maar één strook, op locatie H 10. De vermoedelijke dwarsscheef- stand van de pijler daar bedroeg 10 mm/m, ruim boven de toelaatbare waarde. De tegelmat corrigeerde dit naar een waarde die uit toleran tie-overwegingen wel aanvaardbaar was. Het geringe aantal tegelmatten dat nodig bleek, weerspiegelt enerzijds de kwaliteit van het funderingsbedbedrijf, maar toont anderzijds aan dat de beschikbaarheid van dit correctie middel toch zinvol was. In dat opzicht staan de baten in goede verhouding tot de investeringen die in deze maatregel zijn gedaan. Terecht luidde de titel van het artikel over tegelmatten in Bericht 104: 'Matten op maat, een verzeke ringspremie'.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 8