in feite bestaat uit twee betonstroken van
variabele dikte.
Uit analyse van de resultaten van vlakheidsme
tingen op de funderingsmatten is gebleken dat
er in totaal drie tegelmatten nodig waren: één
in de Hammen, op locatie H 10, en twee in de
Roompot, onder pijler R 23 en R27. Bij het
samenstellen van dit Bericht was de tegelmat
op locatie H 10 aangebracht, en waren de
tegelmatten voor de beide andere locaties in
voorbereiding.
In de proefperiode was gebleken dat met enige
aanpassingen het leggen van de tegelmatten
goed uitvoerbaar was. Omdat het akoestisch
meetsysteem een onnauwkeurigheid kent die
de helft van de geringe beschikbare maattole-
rantie opeist, stelt het leggen van een tegelmat
betrekkelijk hoge eisen aan de kwaliteit van het
gehele proces.
Op grond van de meetgegevens van het
funderingsbedbedrijf en een controlemeting
met de 'Macoma' werd besloten tot het leggen
van een halve tegelmat, dus maar één strook,
op locatie H 10. De vermoedelijke dwarsscheef-
stand van de pijler daar bedroeg 10 mm/m,
ruim boven de toelaatbare waarde. De tegelmat
corrigeerde dit naar een waarde die uit toleran
tie-overwegingen wel aanvaardbaar was.
Het geringe aantal tegelmatten dat nodig bleek,
weerspiegelt enerzijds de kwaliteit van het
funderingsbedbedrijf, maar toont anderzijds
aan dat de beschikbaarheid van dit correctie
middel toch zinvol was. In dat opzicht staan de
baten in goede verhouding tot de investeringen
die in deze maatregel zijn gedaan. Terecht
luidde de titel van het artikel over tegelmatten
in Bericht 104: 'Matten op maat, een verzeke
ringspremie'.