Samenvattingen Pijlerplaatsingen in de Hammen en de Schaar Vanaf midden 1983 worden er pijlers geplaatst n de sluitgaten van de Oosterscheldekering. De plaatsing van een pijler wordt voorafgegaan door een aantal voorbereidende werkzaamhe den. Waar nodig - en dat bleek op slechts drie alaatsen het geval - wordt ter correctie van de aijlerstand een tegelmat aangebracht. Voorts wordt de losse bestorting afgedekt met een grindwiepenmat. /an elke pijler wordt voor hij naar het sluitgat vordt overgevaren de bodem schoon gemaakt an de grindzak gecontroleerd. De plek waar de tijier wordt afgezonken wordt nog een keer andvrij gezogen, en dan liert men de pijler af, rerst tot 20% van het gewicht, dan tot 80 en 00%, telkens controlerend of de stand goed is. 'enslotte wordt de pijlerpositie nog eens van ie wal af ingemeten en in een protocol vastge- tgd. rindwiepenmatten oen duidelijk werd dat het losgestorte filter jssen twee filtermatten voor de fundering van e Oosterscheldekering niet altijd voldoende tabiel zou zijn, zijn er grindwiepenmatten ntworpen om het filter tijdelijk af te dekken en 1 oldoende stroombestendig te maken. I 'e matten bestaan uit staaldraad waarop i ande met grind gevulde worsten van gaas zijn i ebonden. Ze worden gemaakt op een zate in e Sophiahaven en afgezonken door de ponton >epia' in samenwerking met andere werksche- t en. I e volgens de planning benodigde produktie v 'ordt ruimschoots gehaald. Doelstelling, taken en uitrusting van de Deltavloot Bij de Deltawerken worden veel schepen gebruikt, niet alleen voor de uitvoering van bij voorbeeld de Oosterscheldekering, maar ook voor allerlei technische en waterloopkundige ondersteuning, voor onderzoek en bewaking. Deze schepen zijn deels eigendom van Rijkswa terstaat, deels van aannemers; voor een ander deel worden ze van derden gehuurd. Over de grote specifieke werkschepen werden al vele afzonderlijke artikelen geschreven, over de kleinere schepen niet. Toch is de ontwikkeling van met name de meetvloot opmerkelijk, door de voortdurende vergroting en modernisering ervan. Zo werd de gegevensinwinning in hoog tempo geautomatiseerd, hetgeen niet geringe eisen stelde aan de elektrische installatie en de ruimteverdeling aan boord. Een akoestische zandtransportmeter Om de morfologie van de Oosterscheldebodem te leren kennen en in zijn ontwikkeling te kunnen volgen is voortdurende meting nodig van het zandtransport in het estuarium. Sinds kort beschikt men voor dit doel over een nieuw instrument: de akoestische zandtransportmeter. Uit de wijze waarop een akoestisch signaal door een watervolume met zanddeeltjes wordt verstrooid en afgebogen, kan de zandconcen- tratie in dat volume worden bepaald, terwijl tegelijk de tijd en de snelheid en richting van de stroom ter plaatse worden geregistreerd. Dit apparaat werkt onder alle omstandigheden, en draagt mede daardoor aanzienlijk bij tot de uitvoering van het omvangrijke meetprogram ma dat thans in de Oosterschelde wordt uitgevoerd. Een nieuw rekencentrum bij de Meet- en Studieafdeling Zierikzee Bij de Meet- en Studieafdeling Zierikzee is midden 1983 een nieuw Rekencentrum in gebruik genomen. De opbouw daarvan heeft een vol jaar in beslag genomen. Nu is een belangrijke verbetering bereikt inde effectiviteit van het centrum. De mogelijkheden tot het uitvoeren van omvangrijke en gecompliceerde onderzoeken zijn sterk uitgebreid. Dat was inderdaad hard nodig, sedert in 1980 een uitgebreid meetnet in de Oosterschelde- monding in werking trad, onder andere voor het opstellen van korte-termijnvoorspellingen van de golf-, getij- en stroomomstandigheden in het werkgebied van de stormvloedkering. De overige studiediensten van de Rijkswater- 449

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 47