Samenvattingen
Pijlerplaatsingen in de Hammen en de Schaar
Vanaf midden 1983 worden er pijlers geplaatst
n de sluitgaten van de Oosterscheldekering.
De plaatsing van een pijler wordt voorafgegaan
door een aantal voorbereidende werkzaamhe
den. Waar nodig - en dat bleek op slechts drie
alaatsen het geval - wordt ter correctie van de
aijlerstand een tegelmat aangebracht. Voorts
wordt de losse bestorting afgedekt met een
grindwiepenmat.
/an elke pijler wordt voor hij naar het sluitgat
vordt overgevaren de bodem schoon gemaakt
an de grindzak gecontroleerd. De plek waar de
tijier wordt afgezonken wordt nog een keer
andvrij gezogen, en dan liert men de pijler af,
rerst tot 20% van het gewicht, dan tot 80 en
00%, telkens controlerend of de stand goed is.
'enslotte wordt de pijlerpositie nog eens van
ie wal af ingemeten en in een protocol vastge-
tgd.
rindwiepenmatten
oen duidelijk werd dat het losgestorte filter
jssen twee filtermatten voor de fundering van
e Oosterscheldekering niet altijd voldoende
tabiel zou zijn, zijn er grindwiepenmatten
ntworpen om het filter tijdelijk af te dekken en
1 oldoende stroombestendig te maken.
I 'e matten bestaan uit staaldraad waarop
i ande met grind gevulde worsten van gaas zijn
i ebonden. Ze worden gemaakt op een zate in
e Sophiahaven en afgezonken door de ponton
>epia' in samenwerking met andere werksche-
t en.
I e volgens de planning benodigde produktie
v 'ordt ruimschoots gehaald.
Doelstelling, taken en uitrusting van de
Deltavloot
Bij de Deltawerken worden veel schepen
gebruikt, niet alleen voor de uitvoering van bij
voorbeeld de Oosterscheldekering, maar ook
voor allerlei technische en waterloopkundige
ondersteuning, voor onderzoek en bewaking.
Deze schepen zijn deels eigendom van Rijkswa
terstaat, deels van aannemers; voor een ander
deel worden ze van derden gehuurd. Over de
grote specifieke werkschepen werden al vele
afzonderlijke artikelen geschreven, over de
kleinere schepen niet. Toch is de ontwikkeling
van met name de meetvloot opmerkelijk, door
de voortdurende vergroting en modernisering
ervan. Zo werd de gegevensinwinning in hoog
tempo geautomatiseerd, hetgeen niet geringe
eisen stelde aan de elektrische installatie en de
ruimteverdeling aan boord.
Een akoestische zandtransportmeter
Om de morfologie van de Oosterscheldebodem
te leren kennen en in zijn ontwikkeling te
kunnen volgen is voortdurende meting nodig
van het zandtransport in het estuarium. Sinds
kort beschikt men voor dit doel over een nieuw
instrument: de akoestische zandtransportmeter.
Uit de wijze waarop een akoestisch signaal
door een watervolume met zanddeeltjes wordt
verstrooid en afgebogen, kan de zandconcen-
tratie in dat volume worden bepaald, terwijl
tegelijk de tijd en de snelheid en richting van
de stroom ter plaatse worden geregistreerd.
Dit apparaat werkt onder alle omstandigheden,
en draagt mede daardoor aanzienlijk bij tot de
uitvoering van het omvangrijke meetprogram
ma dat thans in de Oosterschelde wordt
uitgevoerd.
Een nieuw rekencentrum bij de Meet- en
Studieafdeling Zierikzee
Bij de Meet- en Studieafdeling Zierikzee
is midden 1983 een nieuw Rekencentrum in
gebruik genomen. De opbouw daarvan heeft
een vol jaar in beslag genomen. Nu is een
belangrijke verbetering bereikt inde effectiviteit
van het centrum. De mogelijkheden tot het
uitvoeren van omvangrijke en gecompliceerde
onderzoeken zijn sterk uitgebreid.
Dat was inderdaad hard nodig, sedert in 1980
een uitgebreid meetnet in de Oosterschelde-
monding in werking trad, onder andere voor
het opstellen van korte-termijnvoorspellingen
van de golf-, getij- en stroomomstandigheden
in het werkgebied van de stormvloedkering.
De overige studiediensten van de Rijkswater-
449