cilindermantel. Bij deze bewerking worden
meteen de flenzen op maat gedraaid. Vervol
gens worden de platte kanten en de boringen
voor de lagers in het cardanstuk gekotterd,
alsmede ontluchtingsgaten en boutgaten.
Na afloop van al deze bewerkingen wordt de
cilinder door een speciaal voor dit doel ontwik
kelde meetwagen doorgemeten; de resultaten
van de metingen worden in een protocol
vastgelegd.
Van de overige pnderdelen, die hierna nog
moeten worden geassembleerd om een
volledige cilinder te verkrijgen, komen cilinder
deksels, lantaarnstukken en onderogen voorbe
werkt uit het buitenland. De conserveringska-
mers, lagerafdichtingen, deksels en bussen
worden in Nederland gegoten. De samenbouw
van deze onderdelen met de cilindermantel
vindt plaats deels te Rotterdam, deels in
Hengelo. Bij de levering van kleinere onderdelen
zijn veel onderaannemers ingeschakeld.
Zuigerstangen
In het begin van 1981 is een definitieve keuze
gemaakt voor hydraulische cilinders als
aandrijving van de schuiven in de Oosterschel-
dekering. Dat ging niet zonder slag of stoot:
een ernstige concurrent bleef tot het allerlaatste
ogenblik de tandheugelaandrijving. Tegen de
Een cilindermantel op de
diepboorbank