cilindermantel. Bij deze bewerking worden meteen de flenzen op maat gedraaid. Vervol gens worden de platte kanten en de boringen voor de lagers in het cardanstuk gekotterd, alsmede ontluchtingsgaten en boutgaten. Na afloop van al deze bewerkingen wordt de cilinder door een speciaal voor dit doel ontwik kelde meetwagen doorgemeten; de resultaten van de metingen worden in een protocol vastgelegd. Van de overige pnderdelen, die hierna nog moeten worden geassembleerd om een volledige cilinder te verkrijgen, komen cilinder deksels, lantaarnstukken en onderogen voorbe werkt uit het buitenland. De conserveringska- mers, lagerafdichtingen, deksels en bussen worden in Nederland gegoten. De samenbouw van deze onderdelen met de cilindermantel vindt plaats deels te Rotterdam, deels in Hengelo. Bij de levering van kleinere onderdelen zijn veel onderaannemers ingeschakeld. Zuigerstangen In het begin van 1981 is een definitieve keuze gemaakt voor hydraulische cilinders als aandrijving van de schuiven in de Oosterschel- dekering. Dat ging niet zonder slag of stoot: een ernstige concurrent bleef tot het allerlaatste ogenblik de tandheugelaandrijving. Tegen de Een cilindermantel op de diepboorbank

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 16