dige pijp en uit dikke platen.
Hoewel de cardanbalken behoren bij zeven
verschillende cilindertypen, is het gelukt te
volstaan met slechts vier verschillende typen
cardanbalken. De series werden daardoor
groter en de produktie doelmatiger. Aan de
binnenzijde van de cardanbalken komen
roosters te liggen. Hier wordt ook de gelijkloop
installatie geplaatst, met behulp waarvan
continu de stand van de schuifuiteinden wordt
gemeten en zo nodig gecorrigeerd.
Assemblage en montage
Bij de samenbouw van de cilinders uit losse
onderdelen vragen twee aspecten in het
bijzonder de aandacht: ten eerste dient de
grootste zorgvuldigheid in acht genomen te
worden om het hydraulisch systeem zo schoon
mogelijk te maken en te houden, en ten tweede
moet men maatregelen treffen om te voorkomen
dat het grote gewicht van de in horizontale
positie samen te bouwen onderdelen zou
resulteren in grote vervormingen. Gezien de
grote omvang van de onderdelen kan niet
gewerkt worden onder laboratorium-omstan
digheden, terwijl die eigenlijk wel vereist
zouden zijn. Nu laat men de onderdelen zo lang
mogelijk in hun verpakking en reinigt ze pas
onmiddellijk vóór de assemblage. De inwendige
reiniging van de cilindermantels wordt in fasen
verricht, met behulp van reinigingsmiddelen en
doeken en ook met een voor dit doel gebouwde
reusachtige 'pijperager'.
Als de zuigerstang in de cilinder gemonteerd
moet worden, wordt allereerst de cilinder goed
gefixeerd ten opzichte van de speciale werkvloer
met een vlakke rolbaan, waarop transportwa
gens de zuigerstang zuiver in de aslijn van de
cilinder kunnen bewegen. De zuigerkop, met
hogedrukafdichting, geleidebus en deksels,
wordt als eerste de cilinder ingeschoven. Het
lantaarnstuk, dat de stanggeleiding en de
stangafdichtingen draagt, bevindt zich dan al
op de zuigerstang. Het wordt nu tot tegen de
onderflens van de cilinder geschoven en aan
de cilinder bevestigd. Door via het lantaarnstuk
olie onder druk toe te voeren wordt de zuiger-
stang, die ondertussen wordt ondersteund,
verder de cilinder ingeperst. Om te voorkomen
dat de doorbuigende stang gaat dragen op de
kanten van de bronzen geleidebussen zijn die
gewelfd uitgevoerd. Na een laatste reiniging
wordt de cilinder aan de dekselzijde gesloten,
zodat ook dit gedeelte met olie gevuld en
ontlucht kan worden.
De flensverbindingen aan de deksel- en
stangzijde worden voorgespannen. Onderdeel
van de assemblage vormt nog een beproeving
477