dige pijp en uit dikke platen. Hoewel de cardanbalken behoren bij zeven verschillende cilindertypen, is het gelukt te volstaan met slechts vier verschillende typen cardanbalken. De series werden daardoor groter en de produktie doelmatiger. Aan de binnenzijde van de cardanbalken komen roosters te liggen. Hier wordt ook de gelijkloop installatie geplaatst, met behulp waarvan continu de stand van de schuifuiteinden wordt gemeten en zo nodig gecorrigeerd. Assemblage en montage Bij de samenbouw van de cilinders uit losse onderdelen vragen twee aspecten in het bijzonder de aandacht: ten eerste dient de grootste zorgvuldigheid in acht genomen te worden om het hydraulisch systeem zo schoon mogelijk te maken en te houden, en ten tweede moet men maatregelen treffen om te voorkomen dat het grote gewicht van de in horizontale positie samen te bouwen onderdelen zou resulteren in grote vervormingen. Gezien de grote omvang van de onderdelen kan niet gewerkt worden onder laboratorium-omstan digheden, terwijl die eigenlijk wel vereist zouden zijn. Nu laat men de onderdelen zo lang mogelijk in hun verpakking en reinigt ze pas onmiddellijk vóór de assemblage. De inwendige reiniging van de cilindermantels wordt in fasen verricht, met behulp van reinigingsmiddelen en doeken en ook met een voor dit doel gebouwde reusachtige 'pijperager'. Als de zuigerstang in de cilinder gemonteerd moet worden, wordt allereerst de cilinder goed gefixeerd ten opzichte van de speciale werkvloer met een vlakke rolbaan, waarop transportwa gens de zuigerstang zuiver in de aslijn van de cilinder kunnen bewegen. De zuigerkop, met hogedrukafdichting, geleidebus en deksels, wordt als eerste de cilinder ingeschoven. Het lantaarnstuk, dat de stanggeleiding en de stangafdichtingen draagt, bevindt zich dan al op de zuigerstang. Het wordt nu tot tegen de onderflens van de cilinder geschoven en aan de cilinder bevestigd. Door via het lantaarnstuk olie onder druk toe te voeren wordt de zuiger- stang, die ondertussen wordt ondersteund, verder de cilinder ingeperst. Om te voorkomen dat de doorbuigende stang gaat dragen op de kanten van de bronzen geleidebussen zijn die gewelfd uitgevoerd. Na een laatste reiniging wordt de cilinder aan de dekselzijde gesloten, zodat ook dit gedeelte met olie gevuld en ontlucht kan worden. De flensverbindingen aan de deksel- en stangzijde worden voorgespannen. Onderdeel van de assemblage vormt nog een beproeving 477

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 21