Het prefabricage-principe, dat zo kenmerkend
is voor de hele stormvloedkering in de Ooster-
scheldemond, is ook weer terug te vinden in Hydraulischs Systemen
de schuifaandrijving. Elk bewegingswerk
wordt aangesloten op een eigen pompapparaat.
Staan er op een pijler twee cilinders, dan
komen daar dus ook twee aggregaten bij,
ondergebracht in één container, hetgeen de
mogelijkheid opent om ze zo nodig te gebruiken
als eikaars reserve. Omdat deze reserve
ontbreekt op de pijlers aan de randen van de
sluitgaten, is daar bij elke cilinder uit betrouw
baarheidsoverwegingen een extra aggregaat
bijgeplaatst. Wil men van het ene aggregaat
overschakelen op het andere, dan moeten in de
container enkele kranen worden geopend, en
enkele andere gesloten.
De nauwe relatie tussen de pompaggregaten
en de bewegingswerken maakte het logisch de
container met de hydrauliek in de verkeersko-
kers zo dicht mogelijk bij de pijlers op te
stellen; zo bleven ook de leidingen het kortst.
Wat de elektrische besturing en aandrijving
betreft is er een andere organisatie, namelijk
per schuif. Schakelt men over van het ene
hydraulische aggregaat op het andere, dan
moet er ook een elektrische omschakeling
plaatsvinden. De schakelaars hiervoor bevinden
zich naast de hydrauliekkranen. Men schakelt
ermee over van de regeling in de ene elektro-
container naar die in een volgende.
Wilde het mogelijk zijn de containers met
hydraulische en die met elektrische apparatuur
in de verkeerskokers bij het inregelen van de
schuiven vlot op elkaar, op de cilinders en de
rest van het systeem aan te sluiten, - daarvoor
moeten per geval enkele honderden elektrische
verbindingen worden gelegd - dan moesten
alle containers al grondig zijn getest op goede
werking van de erin ondergebrachte installaties
vóór ze werden ingebouwd in de verkeerskokers.
Vanwege de sterke verwevenheid van de
elektrische besturing en bewaking met de
hydraulische installatie zou het eigenlijk zelfs te
wensen zijn dat elke hydraulische container
werd beproefd in samenhang met de aan
weerszijden gelegen elektro-containers.
Vanwege het grote aantal elektrische verbindin
gen van hoge kwaliteit dat hiervoor zou
moeten worden tot stand gebracht en later
weer losgenomen, is daar echter van afgezien.
Volstaan wordt nu met de individuele beproe
ving van elk van de 65 afgemonteerde hydrau-
liek-containers.
Bij die beproeving worden pompdebieten
ingesteld, drukschakelaars en veiligheden op
de juiste waarden afgesteld, en worden alle
functies, schakelingen en terugmeldingen
getest door middel van de klemmenstroken in
de apparatenkasten waarop de complete
bedrading is gemonteerd. Elk aggregaat in de
480