Het prefabricage-principe, dat zo kenmerkend is voor de hele stormvloedkering in de Ooster- scheldemond, is ook weer terug te vinden in Hydraulischs Systemen de schuifaandrijving. Elk bewegingswerk wordt aangesloten op een eigen pompapparaat. Staan er op een pijler twee cilinders, dan komen daar dus ook twee aggregaten bij, ondergebracht in één container, hetgeen de mogelijkheid opent om ze zo nodig te gebruiken als eikaars reserve. Omdat deze reserve ontbreekt op de pijlers aan de randen van de sluitgaten, is daar bij elke cilinder uit betrouw baarheidsoverwegingen een extra aggregaat bijgeplaatst. Wil men van het ene aggregaat overschakelen op het andere, dan moeten in de container enkele kranen worden geopend, en enkele andere gesloten. De nauwe relatie tussen de pompaggregaten en de bewegingswerken maakte het logisch de container met de hydrauliek in de verkeersko- kers zo dicht mogelijk bij de pijlers op te stellen; zo bleven ook de leidingen het kortst. Wat de elektrische besturing en aandrijving betreft is er een andere organisatie, namelijk per schuif. Schakelt men over van het ene hydraulische aggregaat op het andere, dan moet er ook een elektrische omschakeling plaatsvinden. De schakelaars hiervoor bevinden zich naast de hydrauliekkranen. Men schakelt ermee over van de regeling in de ene elektro- container naar die in een volgende. Wilde het mogelijk zijn de containers met hydraulische en die met elektrische apparatuur in de verkeerskokers bij het inregelen van de schuiven vlot op elkaar, op de cilinders en de rest van het systeem aan te sluiten, - daarvoor moeten per geval enkele honderden elektrische verbindingen worden gelegd - dan moesten alle containers al grondig zijn getest op goede werking van de erin ondergebrachte installaties vóór ze werden ingebouwd in de verkeerskokers. Vanwege de sterke verwevenheid van de elektrische besturing en bewaking met de hydraulische installatie zou het eigenlijk zelfs te wensen zijn dat elke hydraulische container werd beproefd in samenhang met de aan weerszijden gelegen elektro-containers. Vanwege het grote aantal elektrische verbindin gen van hoge kwaliteit dat hiervoor zou moeten worden tot stand gebracht en later weer losgenomen, is daar echter van afgezien. Volstaan wordt nu met de individuele beproe ving van elk van de 65 afgemonteerde hydrau- liek-containers. Bij die beproeving worden pompdebieten ingesteld, drukschakelaars en veiligheden op de juiste waarden afgesteld, en worden alle functies, schakelingen en terugmeldingen getest door middel van de klemmenstroken in de apparatenkasten waarop de complete bedrading is gemonteerd. Elk aggregaat in de 480

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 24