van 4,6 m; 62 elektro-containers van 6,0 m; 16 containers voor berging van transformatoren en hoog-en laagspanningsschakelmateriaal, ter lengte van 6,0 m; vier werkplaatsen en kantoren, ook 6,0 m lang; vier schaft-, was- en toiletcontainers van 4,6 m lang; twee voor de conditiebewaking van de kering, ter lengte van 12 m en één voor milieumetingen, van 15 m lang. Lange containers worden samengesteld uit een aantal korte. Er zijn scheidingswanden en deuren in aangebracht. Een deel van de inrichting wordt later nog uitgevoerd. Ingebouwde containers kunnen er nooit meer in hun geheel uit, omdat de verkeerskokers aan de kopse zijde een vernauwde doorsnede hebben. Wel is die opening groot genoeg om alle componenten te laten passeren, zodat de uitwisseling van onderdelen gewaarborgd blijft. Het inwendige van de verkeerskokers is ter plaatste van de landhoofden toegankelijk gemaakt. De voordelen van de inbouw van de apparatuur in containers spreken voor zich. De dikwijls kwetsbare apparatuur vereist bescher ming tegen de in de verkeerskokers heersende omgevingscondities. Ook het stroomleverend bedrijf en de arbeidsinspectie eisten afscher ming van de elektrische apparatuur. Bouwkun dige voorzieningen zouden eerst na het plaatsen van de kokers op de pijlers kunnen worden aangebracht. Maar het was in verband met de strakke planning niet mogelijk daarop te wachten. Een bijkomend voordeel van het gebruik van containers is dat installatiedelen die door verschillende leveranciers worden toegeleverd, al in een vroeg stadium kunnen worden samengebouwd en aangesloten. Zo worden de schakelkasten voor de hydraulische eenheden gebouwd in Oisterwijk, en vervolgens in Boxtel, waar de hydraulische eenheden zelf worden vervaardigd, gemonteerd in de hydraulische containers. Van de elektrische eenheden wordt het hart van de besturings- en bewakingsinstallatie, de micro-processor, samengesteld in Apeldoorn, terwijl de overige apparatuur wordt gemaakt in Haarlem, Rotter dam en Vlissingen. In Vlissingen wordt dat alles in de elektro-con- tainer gemonteerd en aangesloten. Na hun gereedkomen worden de containers vervoerd naar het bouwterrein te Kats, waar de verkeers kokers worden gebouwd. In de bouwcyclus van de verkeerskokers is opgenomen dat elke gereedgekomen koker gedurende vijf werkda gen op een speciale inbrengplaats wordt gelegd. Daar wordt alle benodigde apparatuur ingevoerd. De containers en de olietanks worden tijdelijk voorzien van wielen, en met een kraan op een laadplatform geplaatst. Met behulp van een lier worden ze dan de verkeers kokers ingetrokken en op hun plaats vastgezet. De wielen worden daarna weer verwijderd. Na het inbrengen van de apparatuur wordt elke verkeerskoker gedurende een periode van ongeveer zes weken opgeslagen. In deze periode worden voor zover mogelijk alle verdere materialen gemonteerd en aangesloten. Vervolgens gaan de verkeerskokers op transport en worden ze op de pijlers geplaatst. Na het inhangen van de schuif en het plaatsen van de hydraulische cilinders kan de elektrische installatie worden afgewerkt, en kan de gehele schuifinstallatie worden ingeregeld en in bedrijf gesteld. Een voordeel van deze prefabri- cage is ook, dat er in de verschillende bouwsta dia steeds sprake is van afgeronde onderdelen, die aan een afnamekeuring kunnen worden onderworpen. Ook de planning kan bij deze werkwijze beter worden beheerst. Een bijzonder probleem vormde het kabeldraag- systeem in de verkeerskokers. Ten behoeve van de energie-voorziening, de telefooninstal latie, het datanet voor de centrale computer, de veilige-bedieningscommando's voor de schuiven, en zo meer, zijn er nogal wat door gaande kabels nodig in de kering. Ten gevolge van de zetting van de pijlers en de belastingen die de pijlers ondervinden bij gesloten kering is de afstand tussen de verkeerskokers enigszins variabel. Een aaneengesloten kabeldraagsysteem was dus niet mogelijk. Men heeft nu besloten de kabels ter plaatste van de overgangen vrij in lussen te laten hangen, waarin dan tevens een overlengte wordt opgenomen die de maximaal mogelijke afstand tussen twee verkeerskokers kan overbruggen, zonder dat de kabels op trek worden belast. Aangezien veranderingen in de afstand tussen twee verkeerskokers zich slechts zeer langzaam voltrekken, behoeven er geen speciale kabels te worden toegepast, maar kan men gebruik maken van normale installatie kabels, die in een lus worden gehangen. De kabels van het datanet worden vanwege hun kwetsbaarheid opgenomen in een metalen beschermslang. 483

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 27