van 4,6 m; 62 elektro-containers van 6,0 m; 16
containers voor berging van transformatoren
en hoog-en laagspanningsschakelmateriaal,
ter lengte van 6,0 m; vier werkplaatsen en
kantoren, ook 6,0 m lang; vier schaft-, was- en
toiletcontainers van 4,6 m lang; twee voor de
conditiebewaking van de kering, ter lengte van
12 m en één voor milieumetingen, van 15 m
lang. Lange containers worden samengesteld
uit een aantal korte. Er zijn scheidingswanden
en deuren in aangebracht. Een deel van de
inrichting wordt later nog uitgevoerd.
Ingebouwde containers kunnen er nooit meer
in hun geheel uit, omdat de verkeerskokers aan
de kopse zijde een vernauwde doorsnede
hebben. Wel is die opening groot genoeg om
alle componenten te laten passeren, zodat de
uitwisseling van onderdelen gewaarborgd
blijft. Het inwendige van de verkeerskokers is
ter plaatste van de landhoofden toegankelijk
gemaakt. De voordelen van de inbouw van de
apparatuur in containers spreken voor zich. De
dikwijls kwetsbare apparatuur vereist bescher
ming tegen de in de verkeerskokers heersende
omgevingscondities. Ook het stroomleverend
bedrijf en de arbeidsinspectie eisten afscher
ming van de elektrische apparatuur. Bouwkun
dige voorzieningen zouden eerst na het
plaatsen van de kokers op de pijlers kunnen
worden aangebracht. Maar het was in verband
met de strakke planning niet mogelijk daarop
te wachten.
Een bijkomend voordeel van het gebruik van
containers is dat installatiedelen die door
verschillende leveranciers worden toegeleverd,
al in een vroeg stadium kunnen worden
samengebouwd en aangesloten. Zo worden de
schakelkasten voor de hydraulische eenheden
gebouwd in Oisterwijk, en vervolgens in
Boxtel, waar de hydraulische eenheden zelf
worden vervaardigd, gemonteerd in de
hydraulische containers. Van de elektrische
eenheden wordt het hart van de besturings- en
bewakingsinstallatie, de micro-processor,
samengesteld in Apeldoorn, terwijl de overige
apparatuur wordt gemaakt in Haarlem, Rotter
dam en Vlissingen.
In Vlissingen wordt dat alles in de elektro-con-
tainer gemonteerd en aangesloten. Na hun
gereedkomen worden de containers vervoerd
naar het bouwterrein te Kats, waar de verkeers
kokers worden gebouwd. In de bouwcyclus van
de verkeerskokers is opgenomen dat elke
gereedgekomen koker gedurende vijf werkda
gen op een speciale inbrengplaats wordt
gelegd. Daar wordt alle benodigde apparatuur
ingevoerd. De containers en de olietanks
worden tijdelijk voorzien van wielen, en met
een kraan op een laadplatform geplaatst. Met
behulp van een lier worden ze dan de verkeers
kokers ingetrokken en op hun plaats vastgezet.
De wielen worden daarna weer verwijderd. Na
het inbrengen van de apparatuur wordt elke
verkeerskoker gedurende een periode van
ongeveer zes weken opgeslagen. In deze
periode worden voor zover mogelijk alle
verdere materialen gemonteerd en aangesloten.
Vervolgens gaan de verkeerskokers op transport
en worden ze op de pijlers geplaatst. Na het
inhangen van de schuif en het plaatsen van de
hydraulische cilinders kan de elektrische
installatie worden afgewerkt, en kan de gehele
schuifinstallatie worden ingeregeld en in
bedrijf gesteld. Een voordeel van deze prefabri-
cage is ook, dat er in de verschillende bouwsta
dia steeds sprake is van afgeronde onderdelen,
die aan een afnamekeuring kunnen worden
onderworpen. Ook de planning kan bij deze
werkwijze beter worden beheerst.
Een bijzonder probleem vormde het kabeldraag-
systeem in de verkeerskokers. Ten behoeve
van de energie-voorziening, de telefooninstal
latie, het datanet voor de centrale computer, de
veilige-bedieningscommando's voor de
schuiven, en zo meer, zijn er nogal wat door
gaande kabels nodig in de kering. Ten gevolge
van de zetting van de pijlers en de belastingen
die de pijlers ondervinden bij gesloten kering is
de afstand tussen de verkeerskokers enigszins
variabel.
Een aaneengesloten kabeldraagsysteem was
dus niet mogelijk. Men heeft nu besloten de
kabels ter plaatste van de overgangen vrij in
lussen te laten hangen, waarin dan tevens een
overlengte wordt opgenomen die de maximaal
mogelijke afstand tussen twee verkeerskokers
kan overbruggen, zonder dat de kabels op trek
worden belast. Aangezien veranderingen in de
afstand tussen twee verkeerskokers zich slechts
zeer langzaam voltrekken, behoeven er geen
speciale kabels te worden toegepast, maar kan
men gebruik maken van normale installatie
kabels, die in een lus worden gehangen. De
kabels van het datanet worden vanwege hun
kwetsbaarheid opgenomen in een metalen
beschermslang.
483