In het vlakke landschap van de Oosterschelde is de stormvloedkering een hoog oprijzend kunstwerk, al valt dat niet op doordat hij ook BMkSSmbSVBiliQÏnQ zo enorm lang is. Boven de kering torenen nog weer de cilinders uit van de hefinrichtingen voor de schuiven. Zij zullen een enorme aantrekkingskracht hebben op bliksem in de buurt. Men moet dan ook stellig rekenen met blikseminslag in de cilinders of de schuiven. De kans daarop is tien keer groter dan op een inslag binnen de bebouwde kom. Voorkomen dient te worden dat daardoor grote schade ontstaat, of dat de veiligheid van Zeeland wordt bedreigd doordat de kering tijdelijk buiten werking wordt gesteld. Er zijn uitgebreide maatregelen voorgesteld om aan blikseminslagen het hoofd te kunnen bieden. Gezien de statistische onweersverwach ting voor het gebied rondom de Oosterschelde- kering moet gerekend worden met één a twee inslagen per jaar. Een blikseminslag kenmerkt zich doorzijn korte duur en zijn hoge energie-inhoud. In enkele micro-seconden bereikt de ontlaadstroom zijn maximale waarde, die wel 20 kilo-Ampère kan bedragen. De korte stijgtijd van de stroom veroorzaakt dat de inslag een hoogfrequent gedrag krijgt. De door de ontlaadstroom veroorzaakte hoge spanningen worden dan niet meer alleen bepaald door de weerstand van het ontlaadcircuit, maar in hoge mate door de inductieve weerstand die volgt uit de geometrie van het kunstwerk. De bliksem zal, met andere woorden, de kortste weg naar de aarde zoeken en zich niet veel gelegen laten liggen aan de weerstand die onderweg wordt ondervonden. Hij laat zich niet meenemen door een aardleiding die een omweg maakt, maar slaat dwars door centimeters dikke betondek- kingen heen om de kortere weg via het wape- ningsstaal te kiezen. Een voorbeeld: een gemiddelde blikseminslag met een stijgtijd van één micro-seconde en een topwaarde van de ontlaadstroom van 25 kilo-Ampère veroorzaakt een spanningsverschil van 4 kilo-Volt per meter. Het potentiaal-verschil tussen de bovenkant van de cilinder en de aarde, die 30 meter van elkaar liggen, kan dan 120 kV bedragen. Nu zijn er bij de overgangen van de betonnen elementen naar de stalen constructies op tal van plaatsen isolerende materialen aange bracht, in de eerste plaats om corrosieve elektrolytische kruipstromen een halt toe te roepen. De stalen cilinders en de cardanbalken

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 35