zijn geïsoleerd op de hamerstukken opgesteld
en worden met geïsoleerde spanstaven
bevestigd. In de lageringen van de cilinder in
het cardan, in die van de cardanbalk, in de
cardanstoel en in het onderoog van de zuiger
stang zijn isolerende kunststofschijven aange
bracht. Ook de schuifgeleidingen van alumini-
umbrons zijn geïsoleerd op de pijlers gemon
teerd. Bij blikseminslag in een cilinder of een
schuif zullen er echter zulke grote potentiaalver
schillen ontstaan tussen de onderling geïsoleer
de delen, dat de isolatielaag op verscheidene
punten kan doorslaan.
Schade
In de cardanbalken is elektrische apparatuur
ondergebracht voor de hoogtemeting en voor
de besturing van bij de cilinder geplaatste
hydraulische onderdelen. Deze apparatuur is
door middel van kabels verbonden met de
elektrische installaties in de verkeerskokers, die
beschikken over een veiligheidsaarding. De
elektrische apparatuur in en nabij de cardanbalk
heeft dus een lage potentiaal ten opzichte van
de aarde. Juist daarom is er een zeer grote
kans dat er overslag zal plaatsvinden van de
cardanbalk of de overige constructies naar de
elektrische apparatuur, waardoor ook die op
een zeer hoog potentiaal ten opzichte van de
aarde kan worden gebracht. Maar deze appara
tuur is tegen zulke hoge spanningen totaal niet
bestand. De isolatie zal doorslaan en een deel
van de apparatuur zal zelfs kunnen verbranden.
Voorts zal er via de elektrische leidingen, maar
eveneens door de hydraulische leidingen die
verbonden zijn met de cilinders, een hoge
spanning worden toegevoerd aan de apparatuur
in de verkeerskokers, niet alleen omdat een
deel van de afleidstroom langs deze weg
afvloeit, maar ook door inductie in de leidingen.
Het zwaarst te verduren krijgen het onder deze
omstandigheden de besturende en bewakende
microprocessors.
De spanning die door de leidingen in de
verkeerskoker wordt gebracht heeft, gezien het
feit dat de verkeerskoker zich redelijk dicht bij
de aard-potentiaal bevindt en door demping
ten gevolge van de reactantie van de leidingen
niet meer zo'n erg hoge waarde, maar het gaat
toch altijd nog wel om enkele duizenden Volts.
De ingangen van de micro-processors zijn
slechts beveiligd tegen overspanningen van
maximaal 1000 Volt. Blikseminslag zal, indien
er geen aanvullende beschermende maatrege
len worden getroffen, een desastreuze uitwer
king hebben op de micro-processors.
De gedrukte circuits in het innerlijk ervan zullen
smelten en de bedrading wordt vernield. En
O
O
cc
C/5
aangezien de elektrische installaties in de
opeenvolgende verkeerskokers door middel
van het voedingsnet met elkaar verbonden zijn,
zal blikseminsiag in één cilinder schade
veroorzaken in de elektro-technische apparatuur
van een aantal opeenvolgende verkeerskokers.
De stalen constructie-onderdelen zullen door
hun robuuste uitvoering en hun afmetingen
weinig of geen schade ondervinden van de
ontlaadstroom. Wel zal schade kunnen optreden
aan de kunststof-isoleringen tussen de verschil
lende onderdelen. Een rechtstreekse inslag op
een cilinder kan beschadiging veroorzaken van
de spanhouten in het cilinderdeksel. Het meest
kwetsbare onderdeel is de overgang van de
cilinder naar de zuiger. Verwacht wordt dat de
overslag zal verlopen via de lagering en dat
een grote stroomdoorgang daar beschadigin
gen zal veroorzaken.
Nagenoeg geen schade zal ontstaan aan de
betonnen elementen en het wapeningsijzer.
Toch zijn er enige kritieke onderdelen te
noemen: gevaarlijk wordt het wanneer een
hoge ontlaadstroom wordt afgevoerd door de
spankabels die hamerstuk en pijler verbinden
of via een overslag tussen deze spankabels en
de bewapening in de pijler. Ook de isolatie
tussen de spanstaven waarmee de cardanbalk
op het hamerstuk is bevestigd, is een teer punt,
wanneer overslag plaatsvindtop het wapenings
ijzer in het hamerstuk. Eveneens kwetsbaar is
de isolatie tussen de schuifgeleidingen en de
bewapening van de pijlers. Het gevaar bestaat
dat bij het doorslaan van deze isolatielagen
metaaldeeltjes smelten die een blijvende
kortsluiting teweeg brengen op een niet
controleerbare en onbereikbare plaats. Ook al
zou zo'n kortsluiting zich slechts voordoen op
één plaats, dan zal onvermijdelijk elektrolytische
corrosie ontstaan.
492