zijn geïsoleerd op de hamerstukken opgesteld en worden met geïsoleerde spanstaven bevestigd. In de lageringen van de cilinder in het cardan, in die van de cardanbalk, in de cardanstoel en in het onderoog van de zuiger stang zijn isolerende kunststofschijven aange bracht. Ook de schuifgeleidingen van alumini- umbrons zijn geïsoleerd op de pijlers gemon teerd. Bij blikseminslag in een cilinder of een schuif zullen er echter zulke grote potentiaalver schillen ontstaan tussen de onderling geïsoleer de delen, dat de isolatielaag op verscheidene punten kan doorslaan. Schade In de cardanbalken is elektrische apparatuur ondergebracht voor de hoogtemeting en voor de besturing van bij de cilinder geplaatste hydraulische onderdelen. Deze apparatuur is door middel van kabels verbonden met de elektrische installaties in de verkeerskokers, die beschikken over een veiligheidsaarding. De elektrische apparatuur in en nabij de cardanbalk heeft dus een lage potentiaal ten opzichte van de aarde. Juist daarom is er een zeer grote kans dat er overslag zal plaatsvinden van de cardanbalk of de overige constructies naar de elektrische apparatuur, waardoor ook die op een zeer hoog potentiaal ten opzichte van de aarde kan worden gebracht. Maar deze appara tuur is tegen zulke hoge spanningen totaal niet bestand. De isolatie zal doorslaan en een deel van de apparatuur zal zelfs kunnen verbranden. Voorts zal er via de elektrische leidingen, maar eveneens door de hydraulische leidingen die verbonden zijn met de cilinders, een hoge spanning worden toegevoerd aan de apparatuur in de verkeerskokers, niet alleen omdat een deel van de afleidstroom langs deze weg afvloeit, maar ook door inductie in de leidingen. Het zwaarst te verduren krijgen het onder deze omstandigheden de besturende en bewakende microprocessors. De spanning die door de leidingen in de verkeerskoker wordt gebracht heeft, gezien het feit dat de verkeerskoker zich redelijk dicht bij de aard-potentiaal bevindt en door demping ten gevolge van de reactantie van de leidingen niet meer zo'n erg hoge waarde, maar het gaat toch altijd nog wel om enkele duizenden Volts. De ingangen van de micro-processors zijn slechts beveiligd tegen overspanningen van maximaal 1000 Volt. Blikseminslag zal, indien er geen aanvullende beschermende maatrege len worden getroffen, een desastreuze uitwer king hebben op de micro-processors. De gedrukte circuits in het innerlijk ervan zullen smelten en de bedrading wordt vernield. En O O cc C/5 aangezien de elektrische installaties in de opeenvolgende verkeerskokers door middel van het voedingsnet met elkaar verbonden zijn, zal blikseminsiag in één cilinder schade veroorzaken in de elektro-technische apparatuur van een aantal opeenvolgende verkeerskokers. De stalen constructie-onderdelen zullen door hun robuuste uitvoering en hun afmetingen weinig of geen schade ondervinden van de ontlaadstroom. Wel zal schade kunnen optreden aan de kunststof-isoleringen tussen de verschil lende onderdelen. Een rechtstreekse inslag op een cilinder kan beschadiging veroorzaken van de spanhouten in het cilinderdeksel. Het meest kwetsbare onderdeel is de overgang van de cilinder naar de zuiger. Verwacht wordt dat de overslag zal verlopen via de lagering en dat een grote stroomdoorgang daar beschadigin gen zal veroorzaken. Nagenoeg geen schade zal ontstaan aan de betonnen elementen en het wapeningsijzer. Toch zijn er enige kritieke onderdelen te noemen: gevaarlijk wordt het wanneer een hoge ontlaadstroom wordt afgevoerd door de spankabels die hamerstuk en pijler verbinden of via een overslag tussen deze spankabels en de bewapening in de pijler. Ook de isolatie tussen de spanstaven waarmee de cardanbalk op het hamerstuk is bevestigd, is een teer punt, wanneer overslag plaatsvindtop het wapenings ijzer in het hamerstuk. Eveneens kwetsbaar is de isolatie tussen de schuifgeleidingen en de bewapening van de pijlers. Het gevaar bestaat dat bij het doorslaan van deze isolatielagen metaaldeeltjes smelten die een blijvende kortsluiting teweeg brengen op een niet controleerbare en onbereikbare plaats. Ook al zou zo'n kortsluiting zich slechts voordoen op één plaats, dan zal onvermijdelijk elektrolytische corrosie ontstaan. 492

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 36