kan niet zonder meer een afleiding buitenom gemaakt worden die het kunstwerk als een kooi van Faraday omsluit, zoals bij gebouwen en torens gebruikelijk is. De beste bevdiligingsmethode zou bestaan uit een reeks hoge masten tussen de cilinders, onderling met spandraden verbonden, een techniek die bij hoogspanningslijnen wordt toegepast. Hoewel daarmee rechtstreekse inslag op de cilinders en schuiven voorkomen kan worden, blijft het probleem van de afleiding naar de aarde bestaan. Afleiding via de wape ning van het hamerstuk en de pijler zou tot grote spanningsverschillen leiden tussen de wapening en de spanstaven van de cardanbalk, en dan zit men nog met hetzelfde probleem als bij een directe inslag op de cilinders. De enige afdoende afleiding zou een aantal leidingen zijn die buitenom de hamerstukken en de pijlers liepen en wel zo dat geen overslag zou kunnen plaatsvinden naar het wapeningsijzer en de stalen constructies van schuiven, geleidingen, cilinders, trappen en bordessen. Praktisch gesproken is deze wijze van afleiding onmogelijk, terwijl opvangmasten en spandra den buitengewoon kostbaar zouden zijn, nog afgezien van de esthetische bezwaren. Van deze methode is dus afgezien. De oplossing wordt nu gezocht in een totaal andere richting. De cilinders zullen als opvang- punt moeten dienen voor de bliksemontlading. Door juist opzettelijk de kortste weg binnendoor voor de bliksem te banen zal men trachten ongelukken en schades te voorkomen. De geïsoleerde stalen constructies en wape- ningsnetten worden doorgekoppeld met met gas gevulde overspannings-afleiders, zodat geen overslag meer zal plaats kunnen vinden op oncontroleerbare plaatsen. Zulke koppelin gen zullen moeten worden aangebracht tussen de stoel van de cardanbalk en een aan het wapeningsijzer van het hamerstuk gelaste aardstek en ook tussen het bevestigingspunt van de spanstaven aan de onderzijde van het hamerstuk en de wapening. De impedantie van de afleiding via het wapeningsijzer dient zoveel mogelijk verlaagd te worden om dat deel van de ontlaadstroom dat afvloeit via de zuiger, zo klein mogelijk te houden. Daarmee kan bescha diging worden voorkomen van de afdichtende manchet. Om dit te bereiken zal de wapening in het hamerstuk volledig worden doorgelast, en zullen extra aardstekverbindingen tussen pijler en hamerstuk worden aangebracht. Naarmate deze verbindingen beter zijn zal er ook minder stroom afvloeien over de spankabels. Bovenop elke cilinder wordt een stalen pijp gemonteerd die zal dienen als opvangpunt voor de bliksem, zodat er geen schade optreedt aan de spanhou ten van het cilinderdeksel. Met behulp van gevlochten koperen kabels wordt een laag-Ohmige overbrugging tot stand gebracht van de lagers van het cardan en van het onderoog van de zuiger. Alle elektrische apparatuur die bij de cardanbalk is opgesteld wordt bovendien voorzien van overspannings afleiders, evenals de elektrische en hydrauli sche leidingen die vanaf de pijlers de verkeers- kokers binnenkomen. 494

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 38