Hijsframes voor de elementen Zoals bekend wordt de Oosterscheldekering opgebouwd uit geprefabriceerde elementen, die worden opgestapeld op een bouwterrein onder water. De voornaamste losse elementen zijn de onder- en bovenmatten, de pijlers, de dorpel- en bovenbalken, de hamerstukken, de bewegingswerken en de schuiven. Voor het plaatsen van matten en pijlers werd speciaal materieel ontwikkeld, met name de werkschepen 'Cardium' en 'Ostrea'. De overige hier opgesomde elementen zouden moeten worden geïnstalleerd door een speciale drijvende bok. Dit werd de Taklift IV'. Om een indruk te geven van de taken waar deze bok voor staat, geven we een lijstje van de elementen die hij achtereenvolgens moet plaatsen, ieder met hun stukgewicht: landhoofd- verkeerskokers moten landhoofd- verkeerskokers verkeerskokers hamerstukken schuiven bewegingswerken dorpelbalken bovenbalken overige elementen 1 x 1521 t; 5 x 1770 t 617 t 13001 480 t 260 tot 480 t 75 tot 140 t 2700 t 12001 max. 510 t Het werd al snel duidelijk dat behalve de grote bok ook zeer zwaar hulpmaterieel zou moeten worden ingezet. Een eerste probleem bij de voorbereiding van de plaatsingswerkzaamheden van de 'Taklift IV' betrof de hijsdraden. Rechtstreekse bevestiging ervan aan het te hijsen element is om een aantal redenen niet mogelijk: hijsdraden kunnen vanuit de bok alleen maar vrijwel verticaal naar beneden hangen, omdat de draden anders niet tussen de wangen van de schijven blijven lopen. Bovendien zou de hoek die de hijsdraden met het te hijsen element maken horizontale reactiekrachten oproepen 1 2 498

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 42