beperkte omvang zijn. De 'Taklift IV' kan zijn last maar zeer weinig uit het midden verplaat sen, omdat hij anders in aanvaring komt met het talud van de damaanzet. Bij de verdere uitwerking van het universele frame bleek dat de plaatsing van schuiven, bewegingswerken, hamerstukken en verkeers- kokers met de Taklift IV' zonder extra top, en ook het voor de bok brengen van pontons met te hijsen elementen aan boord, alleen mogelijk zou zijn wanneer gewerkt werd vanaf de Noordzeezijde. Het nadeel daarvan is, dat de te plaatsen onderdelen dan op enige afstand van de kering moeten worden opgepakt en dat er mee gevaren moet worden. Bij de ene laagwaterken- tering zou de ponton met de onderdelen worden voorgebracht en pas bij de volgende laagwaterkentering zou de plaatsing kunnen Met behulp van de hoofdtakel wordt een verkeerskoker getild Fig. 6, 7. Alternatieve takels voor de 'Taklift IV' 1 lf\ 502

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 46