beperkte omvang zijn. De 'Taklift IV' kan zijn
last maar zeer weinig uit het midden verplaat
sen, omdat hij anders in aanvaring komt met
het talud van de damaanzet.
Bij de verdere uitwerking van het universele
frame bleek dat de plaatsing van schuiven,
bewegingswerken, hamerstukken en verkeers-
kokers met de Taklift IV' zonder extra top, en
ook het voor de bok brengen van pontons met
te hijsen elementen aan boord, alleen mogelijk
zou zijn wanneer gewerkt werd vanaf de
Noordzeezijde.
Het nadeel daarvan is, dat de te plaatsen
onderdelen dan op enige afstand van de kering
moeten worden opgepakt en dat er mee
gevaren moet worden. Bij de ene laagwaterken-
tering zou de ponton met de onderdelen
worden voorgebracht en pas bij de volgende
laagwaterkentering zou de plaatsing kunnen
Met behulp van de hoofdtakel
wordt een verkeerskoker getild
Fig. 6, 7. Alternatieve takels
voor de 'Taklift IV'
1
lf\
502