Onder inspectie en onderhoud van de sluitings- middelen van de Oosterscheldekering vallen alle maatregelen die getroffen moeten worden Inspectie en onderhoud om schaden en gebreken aan de onderdelen ervan in de eerste plaats zoveel mogelijk te voorkomen en verder ze op te sporen en te herstellen. De sluitingsmiddelen omvatten: de schuiven en schuifgeleidingen, de bewegingswerken met hun hydraulische installaties, de energie centrales, het hoogspanningsnet en de verschil lende laagspanningsnetten, de apparatuur voor besturing en bewaking, zowel centraal als lokaal, en de communicatiemiddelen. Voor het opstellen van een inspectie- en onderhoudsplan is een afzonderlijke werkgroep gevormd. De groep heeft zich allereerst tot taak gesteld de omvang vast te stellen van de noodzakelijke inspecties en onderhoudshande- lingen; vervolgens de benodigde mankracht voor deze taken te berekenen; dan een onder houdsboek samen te stellen dat kan dienen voor de beheerder die belast is met inspectie en onderhoud; en tenslotte aan de sluitingsmid delen de nodige voorzieningen aan te brengen en ook anderszins de nodige hulpwerktuigen te realiseren om in de toekomst efficiënt onder houd mogelijk te maken. Voorde opzet van het inspectie- en onderhouds plan is een aantal uitgangspunten vastgelegd die zelf weer voortkomen, enerzijds uit de faalkansanalyse, anderzijds uit technische en praktische eisen. Ingevolge de faalkansanalyse moet elke schuif eenmaal per maand een volledige slag maken, dus gesloten en geopend worden. Hoe de onderdelen functioneren en of daarbij storingen optreden wordt bij die gelegenheid in het Centraal Bedieningsgebouw gesignaleerd. Ook is het periodiek bewegen van de schuiven noodzakelijk om te voorkomen dat pakkingen, stuurschuiven of kleppen van de hydraulische installatie vastplakken. Daar naast is het gewenst dat de gehele kering voor de aanvang van elk stormseizoen éénmaal gesloten wordt, als proef op het functioneren van de gehele installatie. 506 De dieselmotoren van de elektriciteitscentrale zullen alle twee weken gedurende een aantal uren proef moeten draaien, terwille van de inwendige smering van de motoren. Gedeeltelijk kan dit gecombineerd worden met de maande lijkse sluitingen. In principe zal éénmaal per jaar een ingrijpende inspectie en preventieve onderhoudsbeurt moeten worden uitgevoerd aan alle installatie onderdelen. De delen die geïnspecteerd worden dienen op dat moment in bedrijf te zijn. Hoewel nog nagegaan moet worden of er geen onderdelen zijn die frequenter inspectie en onderhoud behoeven, lijkt de jaarlijkse beurt wel voldoende, omdat de betrouwbaar heid van de kering gewaarborgd wordt door de eerder genoemde faalkansanalyse. De slijtage zal per jaar maar klein zijn, gezien het geringe aantal bedrijfsuren. Een belangrijk aspect is nog de inspectie van de zwaarst belaste buisverbindingen van de schuiven. Hier gaat het om het constateren van eventuele vermoei- ingsscheuren die kunnen ontstaan door steeds wisselende golfbelasting. Daarom zal die inspectie moeten plaats vinden na elke zware storm waarbij de kering gesloten is geweest. Onderhoudsboek Het onderhoudsboek moet informatie verschaf fen aan de beheerder, zodat hij inspectie en onderhoud op doelmatige wijze kan uitvoeren. De informatie zal een omschrijving geven van de sluitingsmiddelen die inspectie en onder houd behoeven en van de middelen die daarvoor ter beschikking staan; verder zal ze attenderen op de meer kritische onderdelen van de installatie, de voorschriften voor inspectie en onderhoud omschrijven, de veiligheidsvoorschriften preciseren en controle-

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 50