Om die inspecteerbaarte maken is een beweeg
lijke inspectiekorf onmisbaar, die met een
hydraulische giek kan worden op en neer
bewogen en die bovendien verplaatsbaar is.
Deze behoefte leidde tot de ontwikkeling van
een inspectiewagen die opereert vanaf de
onderhoudsweg over de dichtst bij de schuiven
gelegen uitkragingen van de verkeerskokers.
Mobiele inspectiewagen
De mobiele inspectiewagen bestaat uit een
inspectiearm met contragewicht, waarmee een
inspectiekorf boven, tussen en onder de regels
van de schuiven kan worden gebracht, en uit
een wagen. De wagen bestaat uit een oplegger
waarop de inspectiearm, en een trekker. De
inspectiearm verricht nagenoeg al zijn bewegin
gen door hydraulische overbrengingen. Alle
standen binnen het bereik van de giek kunnen
op soepele wijze worden aangenomen. De
telescopische giek bestaat uit twee delen en is
met een draaikoning bevestigd op de oplegger.
Cilinders maken de giek draaibaar in het
verticale vlak, de draaikoning maakt beweging
mogelijk in het horizontale vlak. Het vluchtbereik
van de giek, waarbij meer of minder toppen
kunnen worden ingezet, varieert tussen 9 en 23
m. Het wordt niet alleen bepaald door de
afstand van de inspectiewagen ten opzichte
van de schuiven, maar ook door de eis dat
inspectie van een schuif mogelijk moet zijn
vanuit één positie van de wagen, midden
tussen twee pijlers. Dit is niet alleen efficiënter,
maar ook veel veiliger, omdat ermee voorkomen
wordt dat de wagen zich op de onderhoudsweg
moet verplaatsen terwijl hij door ander verkeer
wordt ingehaald.
Het uitschuifbare deel van de giek draagt een
eveneens uitschuifbare arm, met aan de
onderzijde een boom met de inspectiekorf. In
combinatie met de bewegingen die de giek
toelaat kan deze arm verticale bewegingen
uitvoeren met de korf, zodat alle plekken van
de schuif worden bereikt. Aftasting van de
schuif in horizontale richting wordt mogelijk
door de korf in horizontale zin te verplaatsen.
Dit wordt bereikt door enerzijds het draaien
van de giek, anderzijds doordat ook de boom
met de inspectiekorf draaibaar is bevestigd aan
de telescopische arm. De korf biedt ruimte aan
twee man inspectiepersoneel. Samen met hun
inspectiematerieel mogen ze 250 kg wegen: dit
is de maximaal toegestane gewichtsbelasting
van de korf.
De ligging van de onderhoudsweg op N.A.P.
12 m heeft als voordeel dat de inspectiearm
behalve als laagwerker ook als hoogwerker kan
opereren: niet alleen de schuiven beneden,
maar ook de bewegingswerken boven de plek
van de inspectiewagen kunnen ermee worden
geïnspecteerd.
De wagen waarop de inspectiearm beweegbaar
is bevestigd bestaat zoals gezegd uit een
trekker en een oplegger. Het gewicht van de
oplegger met inspectiearm, afstempeleenheid
en contragewicht wordt door 5 assen en 10
wielstellen overgebracht op het wegdek.
Bij de Roompotsluis wordt de weg over de
Oosterscheldekering, dus ook de onderhouds
weg, feitelijk onderbroken: het verkeer wordt
daar over de roldeuren van de sluiskolk geleid.
De breedte van de weg is er veel geringer, en
bovendien wordt de onderhoudsweg er onder
een scherpe bocht naar toe geleid. Aan de
inspectiewagen worden dan ook bijzondere
eisen van wendbaarheid gesteld. Het bleek
nodig de vijf-assige oplegger te voorzien van
één starre en vier stuurbare assen. Die stuur
baarheid wordt ingeleid door de hoekverdraai-
ing tussen de trekker en de oplegger, die
hydro-statisch wordt overgebracht op het
assenstelsel.
Tijdens het uitvoeren van inspecties staat de
wagen door middel van vijzels op het wegdek
afgestempeld. De krachten en momenten
worden opgenomen door vier vijzels en
uiteindelijk via aan de vijzels gekoppelde
evenaarconstructies op acht punten in het
wegdek gevoerd. De hart-op-hart-afstand
tussen de stempels loodrecht op het voertuig
wordt enerzijds bepaald door het ruimtelijk
profiel van de wagen, anderzijds door eisen
van stabiliteit. Het ruimtelijk profiel van de
inspectiewagen meet 5 m. Daardoor blijft er op
de onderhoudsweg nog passageruimte
beschikbaar voor inhalend fietsverkeer. De
maximaal te realiseren stempelafstand is 4,5
m. In verband met de stabiliteit van het geheel
staan de stempels aan de zeezijde op 2,5 m en
aan de passagezijde 2 m uit het hart van het
voertuig.
De trekker bestaat uit een drie-assige motorwa
gen waar de oplegger met een schotelconstruc
tie aan gekoppeld is. De combinatie bereikt een
snelheid van 30 km per uur. Deze lage snelheid
is acceptabel, omdat de inspectiewagen alleen
wordt gebruikt op de kering en zich niet
behoeft te begeven in het openbare verkeer.
Het voordeel is, dat met een relatief gering
motorvermogen kan worden volstaan.
In rijpositie rust de inspectiearm in ingeklapte
stand in de lengterichting van het voertuig. De
combinatie is 23,60 m lang, 2,5 m breed en
maximaal 4,90 m hoog. Met deze afmetingen
en met zijn grote werkbereik is de inspectiewa
gen, zoals een Oosterscheldewerk betaamt,
volstrekt uniek. De wegen op en bij de kering
510