Om die inspecteerbaarte maken is een beweeg lijke inspectiekorf onmisbaar, die met een hydraulische giek kan worden op en neer bewogen en die bovendien verplaatsbaar is. Deze behoefte leidde tot de ontwikkeling van een inspectiewagen die opereert vanaf de onderhoudsweg over de dichtst bij de schuiven gelegen uitkragingen van de verkeerskokers. Mobiele inspectiewagen De mobiele inspectiewagen bestaat uit een inspectiearm met contragewicht, waarmee een inspectiekorf boven, tussen en onder de regels van de schuiven kan worden gebracht, en uit een wagen. De wagen bestaat uit een oplegger waarop de inspectiearm, en een trekker. De inspectiearm verricht nagenoeg al zijn bewegin gen door hydraulische overbrengingen. Alle standen binnen het bereik van de giek kunnen op soepele wijze worden aangenomen. De telescopische giek bestaat uit twee delen en is met een draaikoning bevestigd op de oplegger. Cilinders maken de giek draaibaar in het verticale vlak, de draaikoning maakt beweging mogelijk in het horizontale vlak. Het vluchtbereik van de giek, waarbij meer of minder toppen kunnen worden ingezet, varieert tussen 9 en 23 m. Het wordt niet alleen bepaald door de afstand van de inspectiewagen ten opzichte van de schuiven, maar ook door de eis dat inspectie van een schuif mogelijk moet zijn vanuit één positie van de wagen, midden tussen twee pijlers. Dit is niet alleen efficiënter, maar ook veel veiliger, omdat ermee voorkomen wordt dat de wagen zich op de onderhoudsweg moet verplaatsen terwijl hij door ander verkeer wordt ingehaald. Het uitschuifbare deel van de giek draagt een eveneens uitschuifbare arm, met aan de onderzijde een boom met de inspectiekorf. In combinatie met de bewegingen die de giek toelaat kan deze arm verticale bewegingen uitvoeren met de korf, zodat alle plekken van de schuif worden bereikt. Aftasting van de schuif in horizontale richting wordt mogelijk door de korf in horizontale zin te verplaatsen. Dit wordt bereikt door enerzijds het draaien van de giek, anderzijds doordat ook de boom met de inspectiekorf draaibaar is bevestigd aan de telescopische arm. De korf biedt ruimte aan twee man inspectiepersoneel. Samen met hun inspectiematerieel mogen ze 250 kg wegen: dit is de maximaal toegestane gewichtsbelasting van de korf. De ligging van de onderhoudsweg op N.A.P. 12 m heeft als voordeel dat de inspectiearm behalve als laagwerker ook als hoogwerker kan opereren: niet alleen de schuiven beneden, maar ook de bewegingswerken boven de plek van de inspectiewagen kunnen ermee worden geïnspecteerd. De wagen waarop de inspectiearm beweegbaar is bevestigd bestaat zoals gezegd uit een trekker en een oplegger. Het gewicht van de oplegger met inspectiearm, afstempeleenheid en contragewicht wordt door 5 assen en 10 wielstellen overgebracht op het wegdek. Bij de Roompotsluis wordt de weg over de Oosterscheldekering, dus ook de onderhouds weg, feitelijk onderbroken: het verkeer wordt daar over de roldeuren van de sluiskolk geleid. De breedte van de weg is er veel geringer, en bovendien wordt de onderhoudsweg er onder een scherpe bocht naar toe geleid. Aan de inspectiewagen worden dan ook bijzondere eisen van wendbaarheid gesteld. Het bleek nodig de vijf-assige oplegger te voorzien van één starre en vier stuurbare assen. Die stuur baarheid wordt ingeleid door de hoekverdraai- ing tussen de trekker en de oplegger, die hydro-statisch wordt overgebracht op het assenstelsel. Tijdens het uitvoeren van inspecties staat de wagen door middel van vijzels op het wegdek afgestempeld. De krachten en momenten worden opgenomen door vier vijzels en uiteindelijk via aan de vijzels gekoppelde evenaarconstructies op acht punten in het wegdek gevoerd. De hart-op-hart-afstand tussen de stempels loodrecht op het voertuig wordt enerzijds bepaald door het ruimtelijk profiel van de wagen, anderzijds door eisen van stabiliteit. Het ruimtelijk profiel van de inspectiewagen meet 5 m. Daardoor blijft er op de onderhoudsweg nog passageruimte beschikbaar voor inhalend fietsverkeer. De maximaal te realiseren stempelafstand is 4,5 m. In verband met de stabiliteit van het geheel staan de stempels aan de zeezijde op 2,5 m en aan de passagezijde 2 m uit het hart van het voertuig. De trekker bestaat uit een drie-assige motorwa gen waar de oplegger met een schotelconstruc tie aan gekoppeld is. De combinatie bereikt een snelheid van 30 km per uur. Deze lage snelheid is acceptabel, omdat de inspectiewagen alleen wordt gebruikt op de kering en zich niet behoeft te begeven in het openbare verkeer. Het voordeel is, dat met een relatief gering motorvermogen kan worden volstaan. In rijpositie rust de inspectiearm in ingeklapte stand in de lengterichting van het voertuig. De combinatie is 23,60 m lang, 2,5 m breed en maximaal 4,90 m hoog. Met deze afmetingen en met zijn grote werkbereik is de inspectiewa gen, zoals een Oosterscheldewerk betaamt, volstrekt uniek. De wegen op en bij de kering 510

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 54