Hydraulische systemen Bij elke cilinder hoort een eigen pompapparaat. Voor de twee cilinders op een pijler staan de pompaggregaten naast elkaar; tevens dienen ze als eikaars reserve. De pompaggregaten en de elektrische systemen voor de besturing zijn ingebouwd in containers die in de verkeerskokers worden geplaatst voordat die deel gaan uitmaken van de kering. Elke container wordt vooraf individueel beproefd. Éénmaal is ter aanvulling hierop een elektrisch systeem beproefd in volledige operationale aansluiting op vier hydraulische aggregaten. De bouw van de containers, die dienst doen als machineruimte, hoogspanningsruimte, berg plaats voor schakelmaterieel, werkplaats en kantoor, is zoveel mogelijk gestandaardiseerd. Het grote voordeel van de containers is dat de montage van hydraulische en elektrische apparatuur nu niet afhankelijk is van de afbouw van de stormvloedkering, en dat de installaties goed beschermd zijn tegen de omgevingscon dities. De schuifbesturing De toelaatbare kans op falen in een van de schuifbesturingen en gelijkloopregelingen is gesteld op 103 per jaar; een zeer hoge betrouw baarheidseis. Per schuif worden hiertoe de relevante gegevens ingewonnen met behulp van drie onafhankelijke code-gevers; de lokale computer maakt drie berekeningen en neemt dan een meerderheidsbeslissing, waarvan de uitvoering door weer een andere computer wordt gecontroleerd. Een datanet verbindt de plaatselijke installaties met de centrale computer in het bedieningsge bouw. Daar kan de stand van de schuiven en de toestand van de apparatuur worden afgele zen van een beeldscherm. Van daaruit kunnen ook opdrachten worden gegeven aan de plaatselijke installaties, en wel volgens de methode van de 'veilige' en de 'alternatieve' bediening. Er zijn voorts vijf verschillende onafhankelijke communicatiesystemen aangelegd om binnen het gehele complex te kunnen communiceren. De energie voor de kering in rust zal worden betrokken van het openbare net. Voor operatio nele situaties wordt een eigen krachtcentrale gebouwd, met gebruikmaking van delen van de tijdelijke dieselcentrale op Neeltje Jans. Bliksembeveiliging De Oosterscheldekering is een hoog bouwwerk in een vlak landschap. Boven de kering torenen de cilinders uit van de hefinrichtingen. Per jaar moet worden gerekend op ongeveer twee blikseminslagen. De bliksem zal de kortste weg naar de aarde zoeken, via het wapeningsstaal van de kering. Isoleringen die zijn aangebracht tussen de stalen delen op de kering en de pijlers zouden kunnen doorslaan. Vooral de micro-processors in de elektrische containers zouden daar grote schade van ondervinden. Een net van bliksemopvangers boven de kering zou extreem duur en lelijk zijn, en het probleem van de afleiding onopgelost laten. In plaats daarvan zal men de bliksem die op de cilinders inslaat geleiden via met gas gevulde overspan ningsafleiders, zodat geen overslag meer zal plaats hebben op oncontroleerbare plaatsen. Risico-analyse De prenatale periode van een bouwwerk als de Oosterscheldekering kan worden verdeeld in twee fasen: het ontwerp en de uitvoering. In beide fasen dient men vooraf de risico's te verkennen, maar bij de uitvoering is van een systematische aanpak van deze problematiek doorgaans weinig sprake. Bij de moderne probabilistische methode van ontwerpen gaat men voor de bepaling van materiaaleigenschap pen en belastingen niet meer uit van één discrete waarde, maar leidt men die waarde af uit een verzameling van waarden met een aanvaardbare overschrijdingskans. Deze methode is nu ook gebruikt om de risico's van de uitvoering te analyseren. Er werd een werkgroep Uitvoeringsmethodieken gevormd, die onder andere per werkonderdeel lijsten opstelde van mogelijke ongewenste gebeurte nissen, waarop preventieve en responsieve acties werden voorbereid. Een belangrijk bijkomend voordeel was dat men het hele werk nog eens met alle betrokke nen door moest lopen vóór met de uitvoering werd begonnen. Hijsframes voor de elementen De geprefabriceerde elementen van de Ooster scheldekering worden met speciale vaartuigen op hun plaats gebracht. Bij de montage van de dorpels, bovenbalken, hamerstukken, bewe- gingswerken, schuiven en verkeerskokers wordt gebruik gemaakt van de 'Taklift IV'. De zwaarste elementen die deze bok - met assistentie - moet hijsen, wegen 2700 ton. De hijsdraden van de 'Taklift IV' worden geleid door trekplaten en een drukframe, zodat de krachten op de kraan en op de te hijsen constructie niet te groot worden. 515

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 59