Summaries Sommige elementen van de kering kunnen alleen met behulp van een extra-toptakel worden geplaatst. Dit had weer tot gevolg dat er twee drukframes tegelijk in de takels hangen, omdat verwisselen in de werkhaven te tijdro vend is. De 'Taklift IV' neemt, na langdurige afweging van het voor en tegen, bij de montage een positie in aan de Oosterscheldezijde van de kering. Inspectie en onderhoud Voor het opstellen van een inspectie- en onderhoudsplan is een afzonderlijke werkgroep ingesteld. Deze groep houdt zich onder meer bezig met het opstellen van een onderhouds boek ten dienste van de toekomstige beheerder en het inventariseren van de nodige hulpwerk tuigen. Naast de stormsluiting dient elke schuif eenmaal per maand een volledige slag te maken, en worden alle schuiven voor de aanvang van elk stormseizoen eenmaal gelijktijdig gesloten. De dieselmotoren draaien alle twee weken proef, en één keer per jaar wordt een onderhoudsbeurt voorzien aan alle delen van de installatie. Frequentere inspecties zullen nodig zijn aan onderdelen die vermoei- ingsverschijnselen kunnen vertonen. Voor die delen van de schuiven en bewegings- werken die vanaf de kering zelf niet te inspecte ren zijn, is een grote inspectiewagen ontworpen, met een hydraulische arm van 23 m lang, waaraan een twee man dragende inspectiekorf is bevestigd, waarmee men alle te inspecteren delen kan bereiken. Gates The Oosterschelde barrier is a combination of three sluices, which together form sixty-two 40m wide openings. At present the gates and the operating mechanisms are in the process of being installed. At the same time containers with hydraulic apparatus and electric steering mechanisms are being put into place. The height of the gates depends on their position in the breaches. At the edges they measure 5,9m high, but in the deepest part of the largest breach, the Roompot, gates measuring 12m are required. Construction-wise each gate consists of a number of open-framed girders made of tubular sections, which are manufactured in eight different classes according to their strength. A corrugated-formed water retaining barrier is attached to this main bearing system, as well as two box girders which have to convey the gate load over onto the piers. Due to their modular construction it has proved to be possible to split up the manufacture of the gates in a number of sub-contracts, and thus to spread their production over the Dutch steel industry. Welding procedures and tolerations had to be strictly standardised for this purpose. A measure of uncertainty always remains as the theoretical distance between two piers can never be fully realised. This is why the central part of the gate is completed only when the width of the cross-section is known, and it is only at this point that it is attached to the box girders. The inclination of the piers is compensated for by an excess in the width of the gate conveyor. The gate is also mounted into the frames with rubber strips to prevent oscillation. The mounting of the gates is accomplished with the assistance of the trestle 'Taklift IV'. 516

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 60