SLUISDEUREN BEWEGINGS- WERKEN ELEKTRISCHE INSTALLATIE GEMAAL RIOOLSCHUIVEN SLUISDEUREN BEWEGINGS- WERKEN ELEKTRISCHE INSTALLATIE OVERBRUGGING SCHUIVEN GELEIDINGEN BEWEGINGSWERKEN HYDRAULISCHE EN ELEKTRISCHE INSTALLATIE ENERGIECENTRALE ENERGIEDISTRIBUTIE BLIKSEMBEVEILIGING HULPBRUG WERKSCHEPEN BESTURING EN BEWAKING DATACOMMUNI CATIESYSTEEM DATAVERWER KINGSSYSTEEM VOORSCHRIFTEN GEBOUW VAN DE SLUISDEUREN INSPECTIE A PPA- DIESELCEN- BEWEGINGS - RATUUR TRALE WERKEN INSPECTIEWAGEN DIENSTENGE- ELEKTRISCHE BOUW INSTALLATIE klassen. Voor elke belastingklasse is één type ligger ontworpen, dat dus in serie kan worden geproduceerd. Bij de assemblage worden de schuiven samengesteld uit een bepaalde combinatie van liggers. Evenzo werd gehandeld ten aanzien van de frames in de eindkokers en waar mogelijk ook bij alle andere constructie onderdelen. De modulaire opbouw maakte het ook mogelijk dat de fabricage van de schuiven werd gesplitst in een aantal deelbestekken. De hoofdaannemer heeft zich verplicht 30% van het constructiewerk voor de schuiven uit te besteden aan derden. De aanmaak van onder delen voor de eindkokers is het meest gespreid: hiervoor werden zes deelcontracten afgesloten. Eén deelcontract werd opgesteld voor de assemblage van de eindkokers, één voor de fabricage van het hoofddraagsysteem met waterkerende beplating en één voor de uiteindelijke samenbouw van hoofddraagsys teem en eindkokers. Voordat de produktie kon aanvangen moesten voor alle belangrijke lassen lasprocedures worden opgesteld, waarin werd geregeld op welke wijze zou worden geiast, met de hand of machinaal, welk type elektrode men zou hanteren en welke lasspanning, de laslengte per elektrode, en zo meer. Pas nadat proefstukken die volgens deze procedure waren gemaakt, waren goedgekeurd, werd het startsein voor de produktie gegeven. Tijdens de produktie werden de lasprocedures bovendien voortdurend gecontroleerd. Achteraf werden alle lassen ultrasoon geïnspecteerd op lasfouten en scheurvorming. We hebben gezien dat het hele hoofddraagsys teem op één plaats wordt aangemaakt. De produktie daar begint met de fabricage van vakwerkliggers uit buisprofielen. Daarna worden, afhankelijk van de schuifhoogte, twee 462 of drie liggers samengesteld tot een ruimtelijk vakwerk. Daarop wordt tenslotte de waterkeren de beplating aangebracht, waarna het geheel wordt voorzien van een conservering. In tegenstelling hiermee moet de eindkoker worden geassembleerd uit van verschillende kanten aangevoerde onderdelen. De waterke rende beplating van de eindkoker wordt op een stelvloer uitgelegd; de eindhar, die de belasting op de pijler moet overdragen, wordt daarop afgesteld en eraan vastgelast. Daarna volgen de frames en de verticale beplating tussen de frames. Tenslotte worden de liggers gemon teerd waarop de bewegingswerken later worden aangesloten. Zijn de eindkokers geheel gereed, dan worden ze voorzien van het voorgeschreven conserve- ringssysteem, en opgeslagen tot hun transport naar de aannemer die ze assembleert met het hoofddraagsysteem. Pas tijdens deze assembla ge wordt de schuif op de juiste lengte gemaakt. Is de schuif gereed, dan wordt ter plaatse van de assemblagelassen de conservering aange bracht en worden beschadigingen in de eerder aangebrachte conservering hersteld. De conservering bestaat uit een systeem van drie lagen epoxy-koolteer met een gezamenlijke dikte van 470 micron. Toleranties Bij de schuiven voor de Oosterscheldekering hebben we te maken met toleranties van verschillende herkomst: enerzijds vloeien ze voort uit de bouwwijze van de stormvloedkering, anderzijds hebben ze te maken met de sterkte- technische berekening van de schuiven. De Oosterscheldekering wordt opgebouwd uit geprefabriceerde elementen; dit houdt onder

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 6