SLUISDEUREN
BEWEGINGS-
WERKEN
ELEKTRISCHE
INSTALLATIE
GEMAAL
RIOOLSCHUIVEN
SLUISDEUREN
BEWEGINGS-
WERKEN
ELEKTRISCHE
INSTALLATIE
OVERBRUGGING
SCHUIVEN
GELEIDINGEN
BEWEGINGSWERKEN
HYDRAULISCHE EN
ELEKTRISCHE
INSTALLATIE
ENERGIECENTRALE
ENERGIEDISTRIBUTIE
BLIKSEMBEVEILIGING
HULPBRUG
WERKSCHEPEN
BESTURING EN
BEWAKING
DATACOMMUNI
CATIESYSTEEM
DATAVERWER
KINGSSYSTEEM
VOORSCHRIFTEN GEBOUW VAN DE SLUISDEUREN
INSPECTIE A PPA- DIESELCEN- BEWEGINGS -
RATUUR TRALE WERKEN
INSPECTIEWAGEN DIENSTENGE- ELEKTRISCHE
BOUW INSTALLATIE
klassen. Voor elke belastingklasse is één type
ligger ontworpen, dat dus in serie kan worden
geproduceerd. Bij de assemblage worden de
schuiven samengesteld uit een bepaalde
combinatie van liggers. Evenzo werd gehandeld
ten aanzien van de frames in de eindkokers en
waar mogelijk ook bij alle andere constructie
onderdelen. De modulaire opbouw maakte het
ook mogelijk dat de fabricage van de schuiven
werd gesplitst in een aantal deelbestekken. De
hoofdaannemer heeft zich verplicht 30% van
het constructiewerk voor de schuiven uit te
besteden aan derden. De aanmaak van onder
delen voor de eindkokers is het meest gespreid:
hiervoor werden zes deelcontracten afgesloten.
Eén deelcontract werd opgesteld voor de
assemblage van de eindkokers, één voor de
fabricage van het hoofddraagsysteem met
waterkerende beplating en één voor de
uiteindelijke samenbouw van hoofddraagsys
teem en eindkokers. Voordat de produktie kon
aanvangen moesten voor alle belangrijke
lassen lasprocedures worden opgesteld,
waarin werd geregeld op welke wijze zou
worden geiast, met de hand of machinaal, welk
type elektrode men zou hanteren en welke
lasspanning, de laslengte per elektrode, en zo
meer. Pas nadat proefstukken die volgens deze
procedure waren gemaakt, waren goedgekeurd,
werd het startsein voor de produktie gegeven.
Tijdens de produktie werden de lasprocedures
bovendien voortdurend gecontroleerd. Achteraf
werden alle lassen ultrasoon geïnspecteerd op
lasfouten en scheurvorming.
We hebben gezien dat het hele hoofddraagsys
teem op één plaats wordt aangemaakt. De
produktie daar begint met de fabricage van
vakwerkliggers uit buisprofielen. Daarna
worden, afhankelijk van de schuifhoogte, twee
462
of drie liggers samengesteld tot een ruimtelijk
vakwerk. Daarop wordt tenslotte de waterkeren
de beplating aangebracht, waarna het geheel
wordt voorzien van een conservering.
In tegenstelling hiermee moet de eindkoker
worden geassembleerd uit van verschillende
kanten aangevoerde onderdelen. De waterke
rende beplating van de eindkoker wordt op een
stelvloer uitgelegd; de eindhar, die de belasting
op de pijler moet overdragen, wordt daarop
afgesteld en eraan vastgelast. Daarna volgen
de frames en de verticale beplating tussen de
frames. Tenslotte worden de liggers gemon
teerd waarop de bewegingswerken later
worden aangesloten.
Zijn de eindkokers geheel gereed, dan worden
ze voorzien van het voorgeschreven conserve-
ringssysteem, en opgeslagen tot hun transport
naar de aannemer die ze assembleert met het
hoofddraagsysteem. Pas tijdens deze assembla
ge wordt de schuif op de juiste lengte gemaakt.
Is de schuif gereed, dan wordt ter plaatse van
de assemblagelassen de conservering aange
bracht en worden beschadigingen in de eerder
aangebrachte conservering hersteld. De
conservering bestaat uit een systeem van drie
lagen epoxy-koolteer met een gezamenlijke
dikte van 470 micron.
Toleranties
Bij de schuiven voor de Oosterscheldekering
hebben we te maken met toleranties van
verschillende herkomst: enerzijds vloeien ze
voort uit de bouwwijze van de stormvloedkering,
anderzijds hebben ze te maken met de sterkte-
technische berekening van de schuiven.
De Oosterscheldekering wordt opgebouwd uit
geprefabriceerde elementen; dit houdt onder