Bewegingswerken Over het ontwerp van deze machinewerken is in het Driemaandelijks Bericht eerder gepubli ceerd (nummer 100 en 101, mei en augustus 1982). De hoofdlijn van het ontwerp stond, toen dat artikel geschreven werd, al vast. De resultaten van uitgevoerde beproevingen hebben later op onderdelen nog wijzigingen noodzakelijk gemaakt, maar over het geheel kan men bij de genoemde artikelen nog goed terecht voor een algemene indruk van het ontwerp. Opstelling voor het lassen van de rondnaden van een cilindermantel. Van links naar rechts: de bovenflens, drie rompringen en de cardanring. In dit artikel zal dan ook vooral aandacht worden besteed aan de fabricage van de bewegingswerken en aan de bedrijfsbeproevin- gen; daarnaast komen aspecten aan de orde van de assemblage en de montage. Karakteristiek voor de bij de Oosterscheldeke- ring toegepaste cilinder is de combinatie van grote lengte en grote diameter. Ontwerp en fabricage hebben dan ook veel aandacht gevergd, want het aantal fabricage-faciliteiten voor cilinders van deze omvang is gering. Er worden, al naar de hoogte van de te bewegen schuiven, zeven typen en grootten van cilinders gemaakt. Aan de cilindermantel kan men een aantal onderdelen onderscheiden, die door rondnaad- lassen aan elkaar zijn verbonden. Het zijn, van boven naar beneden (figuur 1een smeedstalen

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 13