Bewegingswerken
Over het ontwerp van deze machinewerken is
in het Driemaandelijks Bericht eerder gepubli
ceerd (nummer 100 en 101, mei en augustus
1982). De hoofdlijn van het ontwerp stond,
toen dat artikel geschreven werd, al vast. De
resultaten van uitgevoerde beproevingen
hebben later op onderdelen nog wijzigingen
noodzakelijk gemaakt, maar over het geheel
kan men bij de genoemde artikelen nog goed
terecht voor een algemene indruk van het
ontwerp.
Opstelling voor het lassen van
de rondnaden van een
cilindermantel. Van links naar
rechts: de bovenflens, drie
rompringen en de cardanring.
In dit artikel zal dan ook vooral aandacht
worden besteed aan de fabricage van de
bewegingswerken en aan de bedrijfsbeproevin-
gen; daarnaast komen aspecten aan de orde
van de assemblage en de montage.
Karakteristiek voor de bij de Oosterscheldeke-
ring toegepaste cilinder is de combinatie van
grote lengte en grote diameter. Ontwerp en
fabricage hebben dan ook veel aandacht
gevergd, want het aantal fabricage-faciliteiten
voor cilinders van deze omvang is gering. Er
worden, al naar de hoogte van de te bewegen
schuiven, zeven typen en grootten van cilinders
gemaakt.
Aan de cilindermantel kan men een aantal
onderdelen onderscheiden, die door rondnaad-
lassen aan elkaar zijn verbonden. Het zijn, van
boven naar beneden (figuur 1een smeedstalen