In het vlakke landschap van de Oosterschelde
is de stormvloedkering een hoog oprijzend
kunstwerk, al valt dat niet op doordat hij ook BMkSSmbSVBiliQÏnQ
zo enorm lang is. Boven de kering torenen nog
weer de cilinders uit van de hefinrichtingen
voor de schuiven. Zij zullen een enorme
aantrekkingskracht hebben op bliksem in de
buurt. Men moet dan ook stellig rekenen met
blikseminslag in de cilinders of de schuiven. De
kans daarop is tien keer groter dan op een
inslag binnen de bebouwde kom. Voorkomen
dient te worden dat daardoor grote schade
ontstaat, of dat de veiligheid van Zeeland
wordt bedreigd doordat de kering tijdelijk
buiten werking wordt gesteld.
Er zijn uitgebreide maatregelen voorgesteld
om aan blikseminslagen het hoofd te kunnen
bieden. Gezien de statistische onweersverwach
ting voor het gebied rondom de Oosterschelde-
kering moet gerekend worden met één a twee
inslagen per jaar.
Een blikseminslag kenmerkt zich doorzijn korte
duur en zijn hoge energie-inhoud. In enkele
micro-seconden bereikt de ontlaadstroom zijn
maximale waarde, die wel 20 kilo-Ampère kan
bedragen. De korte stijgtijd van de stroom
veroorzaakt dat de inslag een hoogfrequent
gedrag krijgt. De door de ontlaadstroom
veroorzaakte hoge spanningen worden dan
niet meer alleen bepaald door de weerstand
van het ontlaadcircuit, maar in hoge mate door
de inductieve weerstand die volgt uit de
geometrie van het kunstwerk. De bliksem zal,
met andere woorden, de kortste weg naar de
aarde zoeken en zich niet veel gelegen laten
liggen aan de weerstand die onderweg wordt
ondervonden. Hij laat zich niet meenemen door
een aardleiding die een omweg maakt, maar
slaat dwars door centimeters dikke betondek-
kingen heen om de kortere weg via het wape-
ningsstaal te kiezen.
Een voorbeeld: een gemiddelde blikseminslag
met een stijgtijd van één micro-seconde en een
topwaarde van de ontlaadstroom van 25
kilo-Ampère veroorzaakt een spanningsverschil
van 4 kilo-Volt per meter. Het potentiaal-verschil
tussen de bovenkant van de cilinder en de
aarde, die 30 meter van elkaar liggen, kan dan
120 kV bedragen.
Nu zijn er bij de overgangen van de betonnen
elementen naar de stalen constructies op tal
van plaatsen isolerende materialen aange
bracht, in de eerste plaats om corrosieve
elektrolytische kruipstromen een halt toe te
roepen. De stalen cilinders en de cardanbalken