Onder inspectie en onderhoud van de sluitings-
middelen van de Oosterscheldekering vallen
alle maatregelen die getroffen moeten worden Inspectie en onderhoud
om schaden en gebreken aan de onderdelen
ervan in de eerste plaats zoveel mogelijk te
voorkomen en verder ze op te sporen en te
herstellen.
De sluitingsmiddelen omvatten: de schuiven
en schuifgeleidingen, de bewegingswerken
met hun hydraulische installaties, de energie
centrales, het hoogspanningsnet en de verschil
lende laagspanningsnetten, de apparatuur voor
besturing en bewaking, zowel centraal als
lokaal, en de communicatiemiddelen.
Voor het opstellen van een inspectie- en
onderhoudsplan is een afzonderlijke werkgroep
gevormd. De groep heeft zich allereerst tot taak
gesteld de omvang vast te stellen van de
noodzakelijke inspecties en onderhoudshande-
lingen; vervolgens de benodigde mankracht
voor deze taken te berekenen; dan een onder
houdsboek samen te stellen dat kan dienen
voor de beheerder die belast is met inspectie
en onderhoud; en tenslotte aan de sluitingsmid
delen de nodige voorzieningen aan te brengen
en ook anderszins de nodige hulpwerktuigen te
realiseren om in de toekomst efficiënt onder
houd mogelijk te maken.
Voorde opzet van het inspectie- en onderhouds
plan is een aantal uitgangspunten vastgelegd
die zelf weer voortkomen, enerzijds uit de
faalkansanalyse, anderzijds uit technische en
praktische eisen. Ingevolge de faalkansanalyse
moet elke schuif eenmaal per maand een
volledige slag maken, dus gesloten en geopend
worden. Hoe de onderdelen functioneren en of
daarbij storingen optreden wordt bij die
gelegenheid in het Centraal Bedieningsgebouw
gesignaleerd. Ook is het periodiek bewegen
van de schuiven noodzakelijk om te voorkomen
dat pakkingen, stuurschuiven of kleppen van
de hydraulische installatie vastplakken. Daar
naast is het gewenst dat de gehele kering voor
de aanvang van elk stormseizoen éénmaal
gesloten wordt, als proef op het functioneren
van de gehele installatie.
506
De dieselmotoren van de elektriciteitscentrale
zullen alle twee weken gedurende een aantal
uren proef moeten draaien, terwille van de
inwendige smering van de motoren. Gedeeltelijk
kan dit gecombineerd worden met de maande
lijkse sluitingen.
In principe zal éénmaal per jaar een ingrijpende
inspectie en preventieve onderhoudsbeurt
moeten worden uitgevoerd aan alle installatie
onderdelen. De delen die geïnspecteerd
worden dienen op dat moment in bedrijf te
zijn. Hoewel nog nagegaan moet worden of er
geen onderdelen zijn die frequenter inspectie
en onderhoud behoeven, lijkt de jaarlijkse
beurt wel voldoende, omdat de betrouwbaar
heid van de kering gewaarborgd wordt door de
eerder genoemde faalkansanalyse. De slijtage
zal per jaar maar klein zijn, gezien het geringe
aantal bedrijfsuren. Een belangrijk aspect is
nog de inspectie van de zwaarst belaste
buisverbindingen van de schuiven. Hier gaat
het om het constateren van eventuele vermoei-
ingsscheuren die kunnen ontstaan door steeds
wisselende golfbelasting. Daarom zal die
inspectie moeten plaats vinden na elke zware
storm waarbij de kering gesloten is geweest.
Onderhoudsboek
Het onderhoudsboek moet informatie verschaf
fen aan de beheerder, zodat hij inspectie en
onderhoud op doelmatige wijze kan uitvoeren.
De informatie zal een omschrijving geven van
de sluitingsmiddelen die inspectie en onder
houd behoeven en van de middelen die
daarvoor ter beschikking staan; verder zal ze
attenderen op de meer kritische onderdelen
van de installatie, de voorschriften voor
inspectie en onderhoud omschrijven, de
veiligheidsvoorschriften preciseren en controle-