Hydraulische systemen
Bij elke cilinder hoort een eigen pompapparaat.
Voor de twee cilinders op een pijler staan de
pompaggregaten naast elkaar; tevens dienen
ze als eikaars reserve.
De pompaggregaten en de elektrische systemen
voor de besturing zijn ingebouwd in containers
die in de verkeerskokers worden geplaatst
voordat die deel gaan uitmaken van de kering.
Elke container wordt vooraf individueel
beproefd. Éénmaal is ter aanvulling hierop een
elektrisch systeem beproefd in volledige
operationale aansluiting op vier hydraulische
aggregaten.
De bouw van de containers, die dienst doen als
machineruimte, hoogspanningsruimte, berg
plaats voor schakelmaterieel, werkplaats en
kantoor, is zoveel mogelijk gestandaardiseerd.
Het grote voordeel van de containers is dat de
montage van hydraulische en elektrische
apparatuur nu niet afhankelijk is van de afbouw
van de stormvloedkering, en dat de installaties
goed beschermd zijn tegen de omgevingscon
dities.
De schuifbesturing
De toelaatbare kans op falen in een van de
schuifbesturingen en gelijkloopregelingen is
gesteld op 103 per jaar; een zeer hoge betrouw
baarheidseis. Per schuif worden hiertoe de
relevante gegevens ingewonnen met behulp
van drie onafhankelijke code-gevers; de lokale
computer maakt drie berekeningen en neemt
dan een meerderheidsbeslissing, waarvan de
uitvoering door weer een andere computer
wordt gecontroleerd.
Een datanet verbindt de plaatselijke installaties
met de centrale computer in het bedieningsge
bouw. Daar kan de stand van de schuiven en
de toestand van de apparatuur worden afgele
zen van een beeldscherm. Van daaruit kunnen
ook opdrachten worden gegeven aan de
plaatselijke installaties, en wel volgens de
methode van de 'veilige' en de 'alternatieve'
bediening.
Er zijn voorts vijf verschillende onafhankelijke
communicatiesystemen aangelegd om binnen
het gehele complex te kunnen communiceren.
De energie voor de kering in rust zal worden
betrokken van het openbare net. Voor operatio
nele situaties wordt een eigen krachtcentrale
gebouwd, met gebruikmaking van delen van
de tijdelijke dieselcentrale op Neeltje Jans.
Bliksembeveiliging
De Oosterscheldekering is een hoog bouwwerk
in een vlak landschap. Boven de kering torenen
de cilinders uit van de hefinrichtingen. Per jaar
moet worden gerekend op ongeveer twee
blikseminslagen. De bliksem zal de kortste weg
naar de aarde zoeken, via het wapeningsstaal
van de kering. Isoleringen die zijn aangebracht
tussen de stalen delen op de kering en de
pijlers zouden kunnen doorslaan. Vooral de
micro-processors in de elektrische containers
zouden daar grote schade van ondervinden.
Een net van bliksemopvangers boven de kering
zou extreem duur en lelijk zijn, en het probleem
van de afleiding onopgelost laten. In plaats
daarvan zal men de bliksem die op de cilinders
inslaat geleiden via met gas gevulde overspan
ningsafleiders, zodat geen overslag meer zal
plaats hebben op oncontroleerbare plaatsen.
Risico-analyse
De prenatale periode van een bouwwerk als de
Oosterscheldekering kan worden verdeeld in
twee fasen: het ontwerp en de uitvoering. In
beide fasen dient men vooraf de risico's te
verkennen, maar bij de uitvoering is van een
systematische aanpak van deze problematiek
doorgaans weinig sprake. Bij de moderne
probabilistische methode van ontwerpen gaat
men voor de bepaling van materiaaleigenschap
pen en belastingen niet meer uit van één
discrete waarde, maar leidt men die waarde af
uit een verzameling van waarden met een
aanvaardbare overschrijdingskans. Deze
methode is nu ook gebruikt om de risico's van
de uitvoering te analyseren. Er werd een
werkgroep Uitvoeringsmethodieken gevormd,
die onder andere per werkonderdeel lijsten
opstelde van mogelijke ongewenste gebeurte
nissen, waarop preventieve en responsieve
acties werden voorbereid.
Een belangrijk bijkomend voordeel was dat
men het hele werk nog eens met alle betrokke
nen door moest lopen vóór met de uitvoering
werd begonnen.
Hijsframes voor de elementen
De geprefabriceerde elementen van de Ooster
scheldekering worden met speciale vaartuigen
op hun plaats gebracht. Bij de montage van de
dorpels, bovenbalken, hamerstukken, bewe-
gingswerken, schuiven en verkeerskokers
wordt gebruik gemaakt van de 'Taklift IV'. De
zwaarste elementen die deze bok - met
assistentie - moet hijsen, wegen 2700 ton.
De hijsdraden van de 'Taklift IV' worden geleid
door trekplaten en een drukframe, zodat de
krachten op de kraan en op de te hijsen
constructie niet te groot worden.
515