niet meer van deze eenvoudige methodiek
gebruik gemaakt worden. In die gevallen
worden fysisch-mathematische modellen
gebruikt, waarin de invloed van de bouwwerk
zaamheden op de stroomsnelheden zit verwe
ven.
Eerste uitstel
Tijdens elke matlegoperatie worden door een
begeleidend meetvaartuig stroommetingen
uitgevoerd in de onmiddellijke nabijheid van
de 'Cardium'. Aan boord van de 'Cardium' is
een stroommeetcoördinator aanwezig, die de
inwinning van gegevens coördineert en de
voorspellingen bewaakt. Bij het leggen van een
bovenmat, zoals in dit geval, voert een meetvlet
met sonar kort voor de operatie een laatste
inspectie van de ondermat uit.
De tijdstippen waarop en de periode waarin al
deze activiteiten moeten plaatsvinden, zijn
vastgelegd in een standaard-draaiboek dat alle
handelingen voor het leggen van een mat
omvat, teruggerekend vanaf het moment van
leggen op de kentering van de stroom.
Op dinsdag 14 februari komt het bericht dat de
528
De 'Cardium' tijdens een
mattenlegoperatie. Op de
voorgrond verricht de 'Hout-
vliet' hulpmetingen
operatie twaalf uur zal moeten worden uitge
steld vanwege vertragingen die zijn opgelopen
bij eerdere mattenlegoperaties. Voor de
stroommeetcoördinator betekent dit een
wijziging van zijn dienstrooster, omdat hij niet
werkt in volledig continue dienst, doch op
onregelmatige tijden, afhankelijk van de
mattenlegoperaties. Het besluit tot uitstel
wordt genomen door de projectleiding.
Onmiddellijk daarna wordt de Berichtenkamer
van de Uitvoerings Post Stormvloedkering
ingelicht. Het behoort tot de taak van deze
berichtenkamer om alle belanghebbenden van
de genomen beslissing op de hoogte te
brengen. Een van de belangrijkste is het
Hydro-Meteo-Centrum. Alle contacten tussen
hen die het werk uitvoeren en het Hydro-Meteo-
Centrum lopen via de Berichtenkamer. Daar
vindt verspreiding plaats van door het Centrum
opgestelde hydro-meteo-bulletins. Daar komen
in eerste instantie de vragen van de uitvoering