mm
11111
111111
m
II
werken voor verschillende medewerkers, die
toch wel zo'n twee 13-uurs metingen per week
gewend waren, zwaar ging wegen. Er werd
daarom besloten alle vaartuigen en medewer
kers van de waterloopkundige afdeling bij de
operationele begeleiding van dit bedrijf te
betrekken, door de begeleiding in het werken
te verzorgen volgens een roulerend schema.
Hiervoor werd een consignatieregeling opgezet.
Eind 1982 bleek ook die niet meer toereikend
voor het handhaven van een goed werkklimaat.
Besloten werd in 1983 waterloopkundige
begeleiding te leveren met één vaartuig in
continudienst. Tevens werd collegiale diensten
gevraagd assistentie te leveren bij de operatio
nele waterloopkundige begeleiding. Met vier
van hen werd overeengekomen dat elk een
periode van twaalf weken voor zijn rekening
zou nemen (figuur 2).
Als tijdelijk onderkomen voor de collega's werd
gebruik gemaakt van het woonoord Moermond.
Veel zorg vroeg de inrichting van de vaartuigen
van de assisterende diensten met de meetap
paratuur die nodig was voor de waterloopkun
dige begeleiding.
Terugkijkend op 1983 kan gesteld worden dat
het werken in continu-dienst, wat ervaren werd
als een regelmaat in de onregelmatigheden,
adequate operationele begeleiding mogelijk
heeft gemaakt. Ook voor 1984 konden met de
eerder genoemde collegiale diensten afspraken
worden gemaakt voor het leveren van assisten
tie in de vorm van continu-dienst gedurende
een bepaalde periode.
Uit het bovenstaande mag blijken dat het
moeilijk was te komen tot een begroting van de
capaciteit die nodig was voor het leveren van
de waterloopkundige begeleiding. Bij de
opstelling van de planning van deze werkzaam
heden werd gebruik gemaakt van het tijd-weg-
diagram voor de stormvloedkering in de
Oosterschelde. (figuur 3). Op grond van dit
meerjarenplan werd een meerjarenmeetplan
gemaakt door in het diagram met figuren aan
te geven waar en wanneer de verschillende
meetactiviteiten zouden moeten plaatsvinden.
Naast dit diagram werd een boekje samenge
steld met detailinformatie omtrent de meetacti
viteiten en een produktieplan.
Na de eerder genoemde proefperiode en het
leggen van een aantal matten in de Hammen
werden de meetactiviteiten routinematiger en
werd er voornamelijk meetassistentie gevraagd
ter begeleiding van de mattenroltransporten
vanaf de mattenfabriek naar de afzinklocatie,
bij het aanpeilen - om beschadiging van rol en
mat te voorkomen - van ankerdraden zowel bij
het in- als het uitvaren van de mattenrol in de
'Cardium' en bij stroom- en zandmeten, zowel
Fig. 2. Tijdschema voor de
bijstandsverlening door
collegiale diensten
Fig. 3. Tijd-weg-diagram voor
het resterende werk aan de
Oosterscheldekering
1983 PERIODE
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
WEEK
1»
-*2 13»
-«14 25»
-«26 37»
-«38 45»
-«46
DELTADIENST
DIRECTIE WATERHUISHOUDING
EN WATERBEWEGING
ADVIESDIENST HOORN
DIRECTIE BENEDENRIVIEREN DIR. WA
TERHUISHOUDING EN WATERBEWEGING
AFDELING HELLEVOETSLUIS
DIRECTIE GRONINGEN
ADVIESDIENST DELFZIJL
DIRECTIE WATERHUISHOUDING
EN WATERBEWEGING
ADVIESDIENST VLISSINGEN
2.
534