mm 11111 111111 m II werken voor verschillende medewerkers, die toch wel zo'n twee 13-uurs metingen per week gewend waren, zwaar ging wegen. Er werd daarom besloten alle vaartuigen en medewer kers van de waterloopkundige afdeling bij de operationele begeleiding van dit bedrijf te betrekken, door de begeleiding in het werken te verzorgen volgens een roulerend schema. Hiervoor werd een consignatieregeling opgezet. Eind 1982 bleek ook die niet meer toereikend voor het handhaven van een goed werkklimaat. Besloten werd in 1983 waterloopkundige begeleiding te leveren met één vaartuig in continudienst. Tevens werd collegiale diensten gevraagd assistentie te leveren bij de operatio nele waterloopkundige begeleiding. Met vier van hen werd overeengekomen dat elk een periode van twaalf weken voor zijn rekening zou nemen (figuur 2). Als tijdelijk onderkomen voor de collega's werd gebruik gemaakt van het woonoord Moermond. Veel zorg vroeg de inrichting van de vaartuigen van de assisterende diensten met de meetap paratuur die nodig was voor de waterloopkun dige begeleiding. Terugkijkend op 1983 kan gesteld worden dat het werken in continu-dienst, wat ervaren werd als een regelmaat in de onregelmatigheden, adequate operationele begeleiding mogelijk heeft gemaakt. Ook voor 1984 konden met de eerder genoemde collegiale diensten afspraken worden gemaakt voor het leveren van assisten tie in de vorm van continu-dienst gedurende een bepaalde periode. Uit het bovenstaande mag blijken dat het moeilijk was te komen tot een begroting van de capaciteit die nodig was voor het leveren van de waterloopkundige begeleiding. Bij de opstelling van de planning van deze werkzaam heden werd gebruik gemaakt van het tijd-weg- diagram voor de stormvloedkering in de Oosterschelde. (figuur 3). Op grond van dit meerjarenplan werd een meerjarenmeetplan gemaakt door in het diagram met figuren aan te geven waar en wanneer de verschillende meetactiviteiten zouden moeten plaatsvinden. Naast dit diagram werd een boekje samenge steld met detailinformatie omtrent de meetacti viteiten en een produktieplan. Na de eerder genoemde proefperiode en het leggen van een aantal matten in de Hammen werden de meetactiviteiten routinematiger en werd er voornamelijk meetassistentie gevraagd ter begeleiding van de mattenroltransporten vanaf de mattenfabriek naar de afzinklocatie, bij het aanpeilen - om beschadiging van rol en mat te voorkomen - van ankerdraden zowel bij het in- als het uitvaren van de mattenrol in de 'Cardium' en bij stroom- en zandmeten, zowel Fig. 2. Tijdschema voor de bijstandsverlening door collegiale diensten Fig. 3. Tijd-weg-diagram voor het resterende werk aan de Oosterscheldekering 1983 PERIODE 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 WEEK 1» -*2 13» -«14 25» -«26 37» -«38 45» -«46 DELTADIENST DIRECTIE WATERHUISHOUDING EN WATERBEWEGING ADVIESDIENST HOORN DIRECTIE BENEDENRIVIEREN DIR. WA TERHUISHOUDING EN WATERBEWEGING AFDELING HELLEVOETSLUIS DIRECTIE GRONINGEN ADVIESDIENST DELFZIJL DIRECTIE WATERHUISHOUDING EN WATERBEWEGING ADVIESDIENST VLISSINGEN 2. 534

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 18