ir
GRONDVERBETERING
TEGELMAT 48.6x5.6 (0.15-
tijdens het leggen van de onder- en bovenmat
als tijdens het storten van het losse filter
tussen twee funderingsmatten.
Het inzetten van het meetvaartuig ging meer
en meer verlopen volgens een strak schema.
In de beginfase van het mattenlegbedrijf was
het voor het meetbedrijf moeilijk in te spelen
op de steeds wijzigende planningen. Later
werd gewerkt volgens een schema, afgebeeld
in figuur 5.
Fig. 4. Overzicht van de
grondslag van de pijlers
De waterloopkundige afdeling won de volgende
waterloopkundige gegevens in, die ze na
verwerking presenteerde aan de projectleiding:
stroomsnelheid, stroomrichting, zand-
transport en sonarbeelden.
Om deze gegevens te kunnen leveren en
bovendien te voldoen aan de gestelde nauw-
keurigheidseisen was het meetvaartuig
uitgerust met moderne instrumenten.
Om de bodemligging vast te stellen was een
Atlas Deso 10 of 20 aanwezig, stroomsnelheid
en -richting werden ingewonnen met Elmar of
NBA Stromos Mobiel of met de Akoestische
Zandtransportmeter.
Het zandtransport werd bepaald met een PFS
- een Pump Filter Sampler - en een Akoestische
Zandtransportmeter. Sonarbeelden werden
ingewonnen met Zijdelingse Sonar.
De instrumenten Stromos Mobiel, Akoestische
Zandtransportmeter, PFS en Zijdelingse Sonar
spelen een belangrijke rol bij de waterloopkun
dige begeleiding van de Deltawerken, in het
bijzonder de Oosterscheldekering; van elk
instrument daarom in het kort een beschrijving.
Allereerst de Stromos Mobiel, een systeem
opgebouwd rondom een stroommeter.
Het systeem is ontwikkeld voor de inwinning
en presentatie van de actuele stroomsnelheid
Fig. 5. Analyse van de
operationele gang van zaken
bij het mattenlegbedrijf
PLANNING CARJAN
WERKPLANNING
UITVOERINGSPOST
NEELTJE JANS
BERICHTENKAMER
PROJECTLEIDING
CARJAN
CARJANKWA
1
OVERLEG STROOM -
AMENDEREN
PLANNING
EN ZANDMETINGEN
AANVRAAG EXTRA
METINGEN
AMENDEREN PLANNING
COÖRDINATOR
METINGEN
OOSTERSCHELDE
KERING
MEET-EN STUDIEDIENST ZIERIKZEE
OPERATIONELE ZAKEN
536