Oosterschelde of anderszins historisch of technisch interessant zijn. Een aantal niet of nauwelijks structurerende functies uit de voorgaande alternatieven is eveneens in dit alternatief geprojecteerd. Het dagrecreatie-alternatief heeft als uitgangs punt dat het werkeiland zal worden ontwikkeld tot een breed geschakeerd attractiepunt voor een groot publiek. Op grond daarvan zijn zoveel mogelijk toeristische en recreatieve functies in de plannen opgenomen. Een waterstaatsspeelpark, zoals aangegeven in het vorige alternatief, maar met een wat grotere omvang, neemt in deze opzet een centrale plaats in. Langs het noordelijke en noordooste lijke oevergebied van de Roompothaven is in relatie hiermee aan oeverrecreatie gedacht. In vergelijking met de overige alternatieven is het strand maximaal ontsloten. De mogelijkhe den voor duiksport en sportvisserij zijn verder geïntensiveerd. De visserijfuncties en de overige niet-recreatieve functies vallen min of meer buiten het bestek van dit alternatief. Voor die functies zijn slechts beperkte mogelijkheden opgenomen. De alternatieven zouden in beginsel onder een aantal aspecten met elkaar kunnen worden vergeleken. Vanwege het globale karakter van de meeste functies zal daarbij veelal geen sprake zijn van grote onderlinge verschillen. Dit houdt ook verband met de gevolgde werkwijze, waarbij die functies die geen relatie hebben met het bijzondere karakter van Neeltje Jans niet in de alternatieven zijn opgenomen. Aan de wel in beschouwing genomen functies kunnen zonodig bepaalde inrichtings- en beheersvoorwaarden worden verbonden, waarmee ongewenste effecten kunnen worden voorkomen. In verband met het voorgaande is de vergelijking van de alternatieven beperkt tot het globaal in beschouwing nemen van relevante aspecten uit enkele plannen en nota's terzake, zoals het Beleidsplan voor de Oosterschelde, het Structuurschema Natuur- en Landschapsbe houd, het Structuurschema Openluchtrecreatie en het Provinciaal Concept-Beleidsplan voor Recreatie en Toerisme. In het algemeen zijn ook daarbij slechts verschillen onderkend in de mate waarin met de verschillende alternatieven wordt ingespeeld op de betrokken gedeelten van de nota's. Bij de vergelijking is ook gekeken naar de relaties tussen de alternatieven (figuur 6). De reden hiervan is dat het gewenst is inzicht te verschaffen in de mogelijkheden voor een gefaseerde uitvoering en in de mogelijkheden om, nadat een alternatief is gekozen, naderhand de keuze nog te kunnen bijstellen. Door het Dagelijks Bestuur zijn, op grond van de uitgevoerde studie, aan de Stuurgroep Oosterschelde voorstellen gedaan voor een beleidskeuze. Daarbij is onder meer het volgende overwogen: Het minimumalternatief biedt weliswaar een grote mate van flexibiliteit, maar biedt nauwe lijks meer aanknopingspunten voor de gewenste sturing van de ontwikkelingen dan het Beleids plan zelf. Daar grote delen van de terreinen onbenut blijven, is de kans op ontsporing van de ontwikkelingen onaanvaardbaar groot. De keuze van dit alternatief wordt daarom afgera den. Met de meer sectorale ontwikkelingsrichtingen, zoals aangegeven in het visserij-alternatief en het dagrecreatie-alternatief, wordt slechts op een enkel aspect van het gebied ingespeeld, en worden andere ontwikkelingsmogelijkheden op voorhand uitgesloten. Verder biedt het dagre creatie-alternatief weinig flexibiliteit. De keuze van deze alternatieven kan dus evenmin worden aanbevolen. De verschillen tussen het presentatie- en innovatie-alternatief en het integratie-alternatief bestaan in hoofdzaak uit elementen uit de sectoren visserij en recreatie. Door toevoeging van deze elementen aan het innovatie-alternatief ontstaat het integratie alternatief. Daar naar de financieel-economische haalbaar heid van de in de alternatieven opgenomen functies nog geen studie is verricht, is het nodig om bij de keuze een zekere flexibiliteit te handhaven. Op grond van deze overwegingen heeft de Stuurgroep Oosterschelde inmiddels gekozen voor een gefaseerde ontwikkeling in de richting van het integratie-alternatief, en is de gemeente Veere verzocht een bestemmingsplan voor het gebouw op te stellen. Ter voorbereiding en begeleiding van de daadwerkelijke inrichting is een kleine beleids groep samengesteld uit overheidsinstanties met een directe verantwoordelijkheid voor bestuur, inrichting en beheer van het gebied. 563

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 47