Naast de bestaande sluis werd toen een
nieuwe gewapend-betonnen sluis gebouwd,
als toegang tot het Natte Dok van de Rijkswerf,
met een bodem- en drempeldiepte van respec
tievelijk N.A.P. -9,00 m en N.A.P. -8,50 m, en
met een doorvaartbreedte van 20 meter. De
stalen puntdeuren, vloed- en ebdeuren in het
buitenhoofd en in het binnenhoofd, hebben
een kerende hoogte van N.A.P. +5,00 m. De
afstand tussen de deuren van de sluishoofden
bedraagt slechts 44 meter; daarom is doorvaart
met grote schepen alleen mogelijk bij gelijke
buiten- en binnenwaterstand. Over het buiten
hoofd van de sluis is een stalen ophaalbrug
voor alle verkeer gelegd, en over het binnen
hoofd een stalen klapbrug voor voetgangers.
De sluis kwam in 1975 gereed. Aansluitend
hierop werd in 1975 begonnen met het verzwa
ren en verhogen van het dijkgedeelte tussen
het Havenplein en de nieuwe Zeedoksluis. Het
algemene dwarsprofiel van deze waterkering is
aangegeven in figuur 2. In verband met de
bestaande bebouwing was de uitbouwmogelijk
heid landinwaarts gering; het binnentalud van
de dijk bestaat daarom aan de onderkant uit
zandasfalt, afgedekt met teelaarde, met
daarboven een gewapend-betonnen L-muur.
Aan de havenzijde kon de dijk wel worden
Fig. 1. Situatie van de bespro
ken dijkverzwaring in Den
Helder
Fig. 2. Algemeen dwarsprofiel
van de dijk tussen hm 3 t/m 6
uitgebouwd. Nadat de havenbodem door
baggeren was opgeschoond werd achter
gestorte mijnsteenkaden een zandaanvulling
gemaakt. Voor de teenvoorziening, die tot
N.A.P. reikt, werden op het talud tot N.A.P.
-3 m rijshouten kraagstukken aangebracht, met
een bestorting die over een breedte van twee
meter ingegoten is met gietasfalt. Tot N.A.P.
2 m is het buitentalud bezet met basaltzuilen
op baksteenpuin en een onderlaag van mijn-
steen. Boven de basaltglooiing is het talud
bekleed met asfaltbeton; dit gaat over in de
eveneens in asfaltbeton uitgevoerde verkeers
weg. De nieuwe kerende hoogte van de
waterkering is N.A.P. +5,80 m.
In hetzelfde bestek werd de oude Zeedoksluis
gesloopt; bovendien werd in een gedeelte van
het natte dok een kadebeschoeiing gemaakt
van stalen damwand, en in het Nieuwe Diep
een geleidehoofd naar de nieuwe sluis. Ook in
de Harssensdam is een verborgen stalen
damwandscherm aangebracht, ter beveiliging
van de hoofdwaterkering. Tegen de Harssens
dam werd een aanlegplaats gebouwd voor het
lossen van dijkbouwmaterialen; in de reeds
buiten gebruik gestelde Marineschutsluis werd
een aarden dam gemaakt, afgedekt met
stortsteen en asfaltbeton, met een kerende
hoogte tot N.A.P. 4,50 m.
Dit laatste werk werd uitgevoerd in verband
met de zeer kritieke situatie aldaar tijdens de
stormvloed van januari 1976.
In de jaren 1978-1982 werd het laatste gedeelte
van de waterkering langs de Rijkszeehaven
verzwaard en verhoogd. Eerst werden er
voorbereidende en bijkomende werken
uitgevoerd, zoals het slopen van de reeds
eerder genoemde Marineschutsluis, het maken
van een stuk kade van gewapend-betonnen
KRAAGSTUK MET BESTORTING
565