Naast de bestaande sluis werd toen een nieuwe gewapend-betonnen sluis gebouwd, als toegang tot het Natte Dok van de Rijkswerf, met een bodem- en drempeldiepte van respec tievelijk N.A.P. -9,00 m en N.A.P. -8,50 m, en met een doorvaartbreedte van 20 meter. De stalen puntdeuren, vloed- en ebdeuren in het buitenhoofd en in het binnenhoofd, hebben een kerende hoogte van N.A.P. +5,00 m. De afstand tussen de deuren van de sluishoofden bedraagt slechts 44 meter; daarom is doorvaart met grote schepen alleen mogelijk bij gelijke buiten- en binnenwaterstand. Over het buiten hoofd van de sluis is een stalen ophaalbrug voor alle verkeer gelegd, en over het binnen hoofd een stalen klapbrug voor voetgangers. De sluis kwam in 1975 gereed. Aansluitend hierop werd in 1975 begonnen met het verzwa ren en verhogen van het dijkgedeelte tussen het Havenplein en de nieuwe Zeedoksluis. Het algemene dwarsprofiel van deze waterkering is aangegeven in figuur 2. In verband met de bestaande bebouwing was de uitbouwmogelijk heid landinwaarts gering; het binnentalud van de dijk bestaat daarom aan de onderkant uit zandasfalt, afgedekt met teelaarde, met daarboven een gewapend-betonnen L-muur. Aan de havenzijde kon de dijk wel worden Fig. 1. Situatie van de bespro ken dijkverzwaring in Den Helder Fig. 2. Algemeen dwarsprofiel van de dijk tussen hm 3 t/m 6 uitgebouwd. Nadat de havenbodem door baggeren was opgeschoond werd achter gestorte mijnsteenkaden een zandaanvulling gemaakt. Voor de teenvoorziening, die tot N.A.P. reikt, werden op het talud tot N.A.P. -3 m rijshouten kraagstukken aangebracht, met een bestorting die over een breedte van twee meter ingegoten is met gietasfalt. Tot N.A.P. 2 m is het buitentalud bezet met basaltzuilen op baksteenpuin en een onderlaag van mijn- steen. Boven de basaltglooiing is het talud bekleed met asfaltbeton; dit gaat over in de eveneens in asfaltbeton uitgevoerde verkeers weg. De nieuwe kerende hoogte van de waterkering is N.A.P. +5,80 m. In hetzelfde bestek werd de oude Zeedoksluis gesloopt; bovendien werd in een gedeelte van het natte dok een kadebeschoeiing gemaakt van stalen damwand, en in het Nieuwe Diep een geleidehoofd naar de nieuwe sluis. Ook in de Harssensdam is een verborgen stalen damwandscherm aangebracht, ter beveiliging van de hoofdwaterkering. Tegen de Harssens dam werd een aanlegplaats gebouwd voor het lossen van dijkbouwmaterialen; in de reeds buiten gebruik gestelde Marineschutsluis werd een aarden dam gemaakt, afgedekt met stortsteen en asfaltbeton, met een kerende hoogte tot N.A.P. 4,50 m. Dit laatste werk werd uitgevoerd in verband met de zeer kritieke situatie aldaar tijdens de stormvloed van januari 1976. In de jaren 1978-1982 werd het laatste gedeelte van de waterkering langs de Rijkszeehaven verzwaard en verhoogd. Eerst werden er voorbereidende en bijkomende werken uitgevoerd, zoals het slopen van de reeds eerder genoemde Marineschutsluis, het maken van een stuk kade van gewapend-betonnen KRAAGSTUK MET BESTORTING 565

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 49