Fig. 3. Dwarsprofiel van de Onderzeedienstkade Fig. 4. Algemeen dwarsprofiel van de 'groene dijk' muren op gewapend-betonnen palen en stalen damwand, en het verleggen van een groot aantal kabels en leidingen, waaronder twee zinkers door het Nieuwe Diep. Verder moesten een aantal gewapend-betonnen bunkers en fundamenten van opstallen worden opgeruimd; kortom, al wat nodig was voor het bouwrijp maken van de grond ten behoeve van de eigenlijke dijkwerken. Een tweede bestek omvatte het maken van een gewapend-beton nen L-muur achter de Onderzeedienstkade. Daarachter werd toen een zandlichaam aange bracht, met daarop een verkeersweg van asfaltbeton en trottoirs aan weerszijden. Het 566 vrij steile binnentalud is afgedekt met klei en teelaarde (figuur 3). Het overige deel van de waterkering is zo veel mogelijk uitgevoerd als groene dijk (figuur 4). Alleen het gedeelte dat op de Onderzeedienstkade aansluit is bekleed met basaltzuilen op baksteenpuin en zandasfalt. Rekening houdend met de bestaande bebou wing en met de noodzakelijke uitbreiding van de gemeentelijke visafslag, heeft men de dijk achter deze gebouwen om aangelegd. Als buitenteen van de groene dijk is een scherm van korte stalen damwandprofielen geplaatst. En tenslotte heeft men achter de dijk een nieuwe asfaltbetonweg aangelegd, omdat de ruimte vóór de dijk bestemd is voor de uitbrei ding van de visafslag en off-shore-activiteiten. Het laatste gedeelte van de waterkering langs het Nieuwe Diep kan in 1985 op Deltahoogte worden gebracht, na het gereedkomen van de nieuwe Koopvaardersschutsluis.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 50