Fig. 3. Dwarsprofiel van de
Onderzeedienstkade
Fig. 4. Algemeen dwarsprofiel
van de 'groene dijk'
muren op gewapend-betonnen palen en stalen
damwand, en het verleggen van een groot
aantal kabels en leidingen, waaronder twee
zinkers door het Nieuwe Diep. Verder moesten
een aantal gewapend-betonnen bunkers en
fundamenten van opstallen worden opgeruimd;
kortom, al wat nodig was voor het bouwrijp
maken van de grond ten behoeve van de
eigenlijke dijkwerken. Een tweede bestek
omvatte het maken van een gewapend-beton
nen L-muur achter de Onderzeedienstkade.
Daarachter werd toen een zandlichaam aange
bracht, met daarop een verkeersweg van
asfaltbeton en trottoirs aan weerszijden. Het
566
vrij steile binnentalud is afgedekt met klei en
teelaarde (figuur 3). Het overige deel van de
waterkering is zo veel mogelijk uitgevoerd als
groene dijk (figuur 4). Alleen het gedeelte dat
op de Onderzeedienstkade aansluit is bekleed
met basaltzuilen op baksteenpuin en zandasfalt.
Rekening houdend met de bestaande bebou
wing en met de noodzakelijke uitbreiding van
de gemeentelijke visafslag, heeft men de dijk
achter deze gebouwen om aangelegd. Als
buitenteen van de groene dijk is een scherm
van korte stalen damwandprofielen geplaatst.
En tenslotte heeft men achter de dijk een
nieuwe asfaltbetonweg aangelegd, omdat de
ruimte vóór de dijk bestemd is voor de uitbrei
ding van de visafslag en off-shore-activiteiten.
Het laatste gedeelte van de waterkering langs
het Nieuwe Diep kan in 1985 op Deltahoogte
worden gebracht, na het gereedkomen van de
nieuwe Koopvaardersschutsluis.