Samenvattingen
De voortgang van het project BARCON
De werkgroep BARCON, die onder meer een
nota 'Beheer Stormvloedkering' voorbereidt,
telt een aantal subgroepen die zich met
specifieke onderdelen bezighouden van het ten
aanzien van de Oosterscheldekering te voeren
beleid; bij voorbeeld de organisatie van de
bedieningen de training van vaklieden hiervoor,
veiligheidsaspecten, milieu en visserij, en zo
meer. Het werk van deze subgroepen wordt in
het artikel toegelicht, en de organisatiestructuur
besproken. Tevens wordt ingegaan op de
studies in het belang van het operationele
beheer, en dan vooral naar de wijze waarop
een beslissing tot sluiting van de kering tot
stand dient te komen.
Hydro- en Meteo-begeleiding bij het leggen
van de funderingsmatten
De weersomstandigheden bepalen voor een
groot deel of voor de bouw van de Oosterschel
dekering geplande operaties kunnen doorgaan.
Het Hydro-Meteo-Centrum geeft daarom drie
keer per dag een verwachting uit van de
waterloopkundige toestand, geldig voor het
operatiegebied. Zulke voorspellingen kunnen
alleen precies zijn zolang de omstandigheden
in de sluitgaten ongeveer gelijk blijven. Tijdens
het leggen van de funderingsmatten was dat
nog zo. Een concreet geval wordt besproken
waarin het leggen van een bovenmat tot drie
keer toe moest worden uitgesteld. Belangrijk
bij het nemen van beslissingen op het laatste
moment is de rol van de stroommeetcoördinator
aan boord van de 'Cardium'.
Operationele waterloopkundige begeleiding bij
het leggen van funderingsmatten
De funderingsmatten voor de Oosterscheldeke
ring zijn gelegd door het werkschip 'Cardium'.
Een aantal van de handelingen die moesten
worden verricht, zijn stroomgevoelig, zodat
over stroomsnelheid en stroomrichting
betrouwbare gegevens nodig waren. Hiervoor
moest de waterloopkundige afdeling te
Zierikzee voornamelijk zorgen. Zij heeft dat
slechts kunnen doen door assistentie in te
roepen van collegiale diensten.
Het artikel handelt vooral over de meetappara
tuur die is gebruikt om gegevens over de
stroom, het zandtransport en de toestand van
de al gelegde matten in te zamelen; daaronder
waren een Pump Filter Sampler, een akoestische
zandtransportmeter en een Zijwaartse Sonar.
Zandconcentratievoorspellingen
Bij de bouw van de Oosterscheldekering kan
tussen de matten en tussen mat en pijler maar
een klein laagje zand worden getolereerd. Het
is dus van belang, te kunnen voorspellen
hoeveel zand zich nog zal afzetten na de laatste
opschoonbeurt.
Hiertoe is een computermodel ontwikkeld dat
de zandconcentraties op elk willekeurig tijdstip
en op elke plaats in de as van de stormvloedke
ring voorspelt, als de stroom- en de waterstands
voorspelling bekend is.
De wiskundige beschrijving van de mechanis
men waar het hier om gaat, is echter gebrekkig.
Slechts door uitgebreide ijking van het model
is het gelukt de onzekerheidsfactor tot een
aanvaardbaar niveau te reduceren. Daartoe
567