Exterieur en interieur van het
'Ir. J. W. Topshuis'
metdebouwvan bovenbalken.
21 verkeerskokers en 42
hamerstukken zijn gereed.
In september wordt de laatste
pijler geplaatst. In de Hammen
zijn alle hamerstukken en
verkeerskokers geplaatst. In
de Schaar zijn al zes verkeers
kokers en zes hamerstukken
geplaatst.
Voor de Oosterscheldekering
werd onderzoek verricht naar
natuurrandvoorwaarden,
belastingen, sterkte van de
constructie-onderdelen,
werkmethoden en de maatre
gelen voor conditiebewaking.
Met betrekking tot het bouw
fasen-onderzoek kan worden
gemeld dat alle getijmodellen
operationeel zijn en werken
naar tevredenheid. Er vindt
een voortdurende toetsing
plaats aan de natuurmetingen;
ook is er een methode ontwik
keld om met behulp van
helicopters stroombeeldon-
derzoek te doen in de sluitga
ten.
Het EXCO-model, dat golven
voor en achter de kering
voorspelt, wordt afgeregeld.
Daarna kan het voor operatio
nele voorspellingen worden
gebruikt. Verschillende
zandmodellen zijn afgeregeld.
Wegens de geringe omvang
van het zandprobleem zijn
operationele voorspellingen
niet meer nodig.
Alle modelontwikkelingen met
betrekking tot scheepsbewe-
gingen zijn afgerond. Aan de
projectgroep BARCON werd
advies uitgebracht omtrent de
aanpak van het onderzoek
naar de sterkte van glooiings
constructies langs de Ooster-
scheldedijken bij geconcen
treerde golfaanval. Uitgebreid
onderzoek werd gedaan naar
de invloed van gesloten
schuiven op stroombeelden,
en de consequenties daarvan
voor de bodembescherming.
De stabiliteit van breukstenen
dammen in bepaalde bouwfa
sen werd geverifieerd. Onder
zoek is en wordt nog verricht
naar de morfologische conse
quenties van het plaatsen van
de dorpelbalken, en het al dan
niet sluiten van schuiven
daarbij.
Om na te gaan wat het effect
was van de verdichting van
steenlagen nabij de rand van
de pijler, werd een onderzoek
ingesteld. Om een norm te
bepalen voor de verdichtings
afstand ten opzichte van pijler
en pijlerrand, werd een proef
uitgevoerd met een trilplaat.
Het resultaat was positief:
noch aan de pijlervoet noch
aan de grindzak en zijn beves
tiging waren beschadigingen
opgetreden.
In juni is het definitieve
projectplan gereedgekomen
voor de conditiebewaking van
de Oosterscheldekering. Begin
1984 zijn proeven uitgevoerd
met betrekking tot de analyse
van de filtersterkte langs de
meetstangen die door de
pijlervloer in de grond zullen
worden gedrukt. Uit de
evaluatie van de proefresulta-
ten blijkt dat de filterwerking
van de funderingsmat blijvend
kan worden gewaarborgd,
indien chemische injecties
worden toegepast rondom de
meetstangen.
Neeltje Jans in vogelvlucht,
zomer 1984