scheldekering, dat bestaat uit een informatiever werkend systeem ter ondersteuning van de beslissers over het gebruik van de kering, een stelsel van afspraken en regels ten behoeve van de handelwijze van het personeel, en een organisatievoorstel en een trainingsprogramma voor dat personeel. De studies ter onderbouwing van de nota 'Beheer Stormvloedkering' en ter realisering van het beslissysteem worden uitgevoerd door de deelprojectgroepen MIVI - Milieu en Visserijaspecten PROVO - Projectgroep Veiligheid Oosterscheldedijken -, BEZA - Beheerszaken BOTI - Beslissen Organisatie Training Informatie - en BARTAC: BARCON-tac- tiek. De laatstgenoemde deelprojectgroep voert waterloopkundige berekeningen uit ten behoeve van alle andere deelprojectgroepen. De juridische aspecten van het beheer van de Oosterscheldekering worden behandeld in de stafgroep BARJAS. Algemene functies zoals secretariaat, planning en budgetbewaking zijn eveneens ondergebracht in een aparte staf- groep. De projectgroep BARCOIM is verantwoor delijk voor de algemene coördinatie van de werkzaamheden van de deelprojectgroepen en voor de integratie van de verschillende studie resultaten in de nota 'BeheerStormvloedkering'. Voor de beleidsmatige bewaking van het project is de Stuurgroep BARCON verantwoor delijk. Teneinde in het project BARCON te kunnen beschikken over zoveel mogelijk deskundigheid, wordt aan het werk van de groepen ook deelgenomen door instellingen en diensten van buiten de Rijkswaterstaat, zoals het ministerie van Landbouw en Visserij, de Provinciale Waterstaat, een paar waterschappen en het Rijksinstituut voor Natuurbeheer. Het tijdschema en de procedure voor de totstand koming van de nota 'Beheer Stormvloedkering' zijn weergegeven in figuur 2. Thans wordt reeds, vooruitlopend op nog af te ronden studies, gewerkt aan voorlopige werkconcepten van de nota. Medio 1985 wordt de ontwerpnota aan de minister aangeboden en dan kan hij ook in de openbaarheid gebracht worden. De onderbouwende studies dienen dan geheel afgerond te zijn. Per deelproject groep gaan we nu in op de stand van zaken. Deel-werkzaamheden Na de voltooiing van de Oosterscheldewerken bestaat het beveiligingssysteem tegen overstro mingen van de aan de Oosterschelde gelegen gebieden uit een samengesteld systeem van de kering zelf en de rond de Oosterschelde Fig. 1. Organisatiestructuur van het project BARCON Fig. 2. Procedure en tijdsche ma voor de behandeling van de BARCON-nota 1. 522

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 6