scheldekering, dat bestaat uit een informatiever
werkend systeem ter ondersteuning van de
beslissers over het gebruik van de kering, een
stelsel van afspraken en regels ten behoeve
van de handelwijze van het personeel, en een
organisatievoorstel en een trainingsprogramma
voor dat personeel.
De studies ter onderbouwing van de nota
'Beheer Stormvloedkering' en ter realisering
van het beslissysteem worden uitgevoerd door
de deelprojectgroepen MIVI - Milieu en
Visserijaspecten PROVO - Projectgroep
Veiligheid Oosterscheldedijken -, BEZA
- Beheerszaken BOTI - Beslissen Organisatie
Training Informatie - en BARTAC: BARCON-tac-
tiek. De laatstgenoemde deelprojectgroep voert
waterloopkundige berekeningen uit ten
behoeve van alle andere deelprojectgroepen.
De juridische aspecten van het beheer van de
Oosterscheldekering worden behandeld in de
stafgroep BARJAS. Algemene functies zoals
secretariaat, planning en budgetbewaking zijn
eveneens ondergebracht in een aparte staf-
groep. De projectgroep BARCOIM is verantwoor
delijk voor de algemene coördinatie van de
werkzaamheden van de deelprojectgroepen en
voor de integratie van de verschillende studie
resultaten in de nota 'BeheerStormvloedkering'.
Voor de beleidsmatige bewaking van het
project is de Stuurgroep BARCON verantwoor
delijk.
Teneinde in het project BARCON te kunnen
beschikken over zoveel mogelijk deskundigheid,
wordt aan het werk van de groepen ook
deelgenomen door instellingen en diensten
van buiten de Rijkswaterstaat, zoals het
ministerie van Landbouw en Visserij, de
Provinciale Waterstaat, een paar waterschappen
en het Rijksinstituut voor Natuurbeheer. Het
tijdschema en de procedure voor de totstand
koming van de nota 'Beheer Stormvloedkering'
zijn weergegeven in figuur 2.
Thans wordt reeds, vooruitlopend op nog af te
ronden studies, gewerkt aan voorlopige
werkconcepten van de nota. Medio 1985 wordt
de ontwerpnota aan de minister aangeboden
en dan kan hij ook in de openbaarheid gebracht
worden. De onderbouwende studies dienen
dan geheel afgerond te zijn. Per deelproject
groep gaan we nu in op de stand van zaken.
Deel-werkzaamheden
Na de voltooiing van de Oosterscheldewerken
bestaat het beveiligingssysteem tegen overstro
mingen van de aan de Oosterschelde gelegen
gebieden uit een samengesteld systeem van de
kering zelf en de rond de Oosterschelde
Fig. 1. Organisatiestructuur
van het project BARCON
Fig. 2. Procedure en tijdsche
ma voor de behandeling van
de BARCON-nota
1.
522