Technische ontwerpen
gat, het Slaak en het Tholense Gat worden
geëvalueerd. Ze kunnen dan leiden tot bijstelling
van het ontwerp van de Krammersluiting.
In dit Bericht wordt een samenvatting gegeven
van de eind 1983 opgestelde schetsontwerpen
van de zandsluiting van het Krammer en van
de zand- en steensluiting van het Tholense Gat.
Vooraf gaat een beschrijving van de risico-ana
lyse die is uitgevoerd, en waarvan de resultaten
bij de sluitingen worden vermeld.
Inmiddels zijn nieuwe gegevens bekend
geworden, waardoor bijstelling van de schets
ontwerpen nodig zal zijn. Het betreft onder
andere de te verwachten lek van de stormvloed
kering, waardoor ook bij gesloten kering een
restgetij blijft bestaan op de Oosterschelde,
met een getijverschil van ongeveer een halve
meter. Dit zal een belangrijke bemoeilijking van
de laatste sluitfase tot gevolg hebben.
Een andere belangrijke wijziging betreft de te
verwachten onderwatertaluds. Op grond van
een uitgebreide inventarisatie blijkt dat met
aanzienlijk flauwere taluds rekening moet
worden gehouden, terwijl de onzekerheid
eveneens groot blijft.
Deze en andere factoren zullen tijdens de
achtereenvolgende sluitingen van het Marolle-
Risico-analyse
Als verststrekkende ongewenste gebeurtenis
beschouwt men in de risico-analyse een
vertraging in de uitvoering van enkele weken.
Zo'n tegenslag kan in hoofdzaak voortvloeien
uit een beperkt aantal categorieën van tegen
vallers. Voor de zandsluitingen in het Krammer
en het Tholense Gat zijn dat de categorieën A
t/m E van figuur 9, hierbeneden.
Om inzicht te verkrijgen in aard en grootte van
de risico's is voor ieder sluitgat een afzonderlijke
risico-analyse opgesteld. Zo'n analyse biedt de
mogelijkheid uitvoeringsproblemen, construc
tieve aspecten en externe oorzaken parallel in
de beschouwing te betrekken. De gebeurtenis
sen en omstandigheden die kunnen leiden tot
het optreden van de meest ongewenste
gebeurtenis, worden door het opstellen van
foutenbomen opgespoord en systematisch
verkend.
De volgende stap in de analyse is hettoekennen
van kansen van optreden aan de verschillende
gebeurtenissen in de foutenboom. Het construc
tieve deel daarvan - het optreden van grenstoe-
standen - kan veelal worden benaderd met
probabilistische sterkteberekeningen. Voor de
kwantificering van externe gebeurtenissen die
de uitvoering beïnvloeden, is geput uit databan
ken en ervaringsgegevens en verder uit
gegevens omtrent de dagprodukties van het
materieel; te denken valt dan vooral aan
situaties waarbij het werk uitloopt als gevolg
van veel kleine tegenvallers.
Nadat de foutenboom of een deel daarvan is
9.
15