Kostenramingen en
prijsvorming
Bij de raming van de kosten van de hiervoor
omschreven sluitingen werd de bij de Delta
dienst gebruikelijke methode van kostprijsbere
kening toegepast. Dat wil zeggen dat bij elk
ontwerp de te verwerken hoeveelheden
materiaal worden bepaald, en de uitvoerings
wijze en de materieelinzet aangegeven. De
totale hoeveelheden materiaal bestaan uit de
netto benodigde hoeveelheden, vermeerderd
met de geschatte verliezen. Zij vormen de basis
voor de berekening van de duur van de inzet
van het materieel. Hierbij wordt uitgegaan van
gemiddelde netto-uurprodukties en een
gemiddelde werkcoëfficiënt, die bepaald is aan
de hand van jarenlange ervaring; de werkcoëf
ficiënt is gedefinieerd als de verhouding tussen
bruto- en netto-produktie.
Per verwerkings- en/of leveringspost worden
tenslotte de kosten berekend door de duur van
de inzet van het materieel te vermenigvuldigen
met de prijs per tijdseenheid, en hierbij
vervolgens de eventuele aankoopkosten van
het materiaal op te tellen.
De geraamde totale kosten worden vermeerderd
met bepaalde vaste percentages voor hoofdkan
toorkosten en winst, waarbij onderscheid
wordt gemaakt tussen leveringen, eigen werk
en werk in onderaanneming.
Het zal duidelijk zijn, dat hier alleen het principe
van de kostenramingsmethode is uiteengezet,
en dan nog zeer globaal. Verder kan worden
opgemerkt dat de toegepaste methode alleen
een gemiddelde verwachtingswaarde van de
geraamde kosten oplevert.
Ten behoeve van een realistische benadering
van de prijs waarvoor een bepaald ontwerp zal
worden gerealiseerd, dient tenslotte nog
rekening te worden gehouden met de financiële
aspecten van technische risico's, met economi
38
sche onzekerheden en met marktaspecten.
Eén van de doelstellingen van de risico-analyse
is de technische risico's uit te drukken in geld.
Daartoe wordt het financiële risico gedefinieerd
als de verwachtingswaarde van de schade: het
produktvanfaalkansen schade. In detechnische
risico-analyse is als belangrijkste gebeurtenis
in defoutenboom een betrekkelijk willekeurige
vertraging van het werk gekozen van enkele
weken. Tevens is de kans op deze vertraging
door drie van de vier of vijf mogelijke oorzaken
vastgesteld. Indien nu tevens de schade kan
worden benaderd die geleden wordt bij het
optreden van elk der oorzaken, is een financiële
waardering van de technische risico's mogelijk.
De benadering van de schade zal voor elk der
oorzaken anders zijn. In wat volgt wordt
hiervoor een aanpak ontwikkeld.
Indien tijdens een bouwfase de grenstoestand
wordt overschreden, houdt dat in dat delen van
de constructie in aanbouw bezwijken. Men kan s
daarbij denken aan een afschuiving, een
doorbraak van de sluitkade, een zettingsvloeiing
of erosie van de bodembescherming. Zo'n
calamiteit heeft in het algemeen twee schade
posten tot gevolg. Ten eerste moet de schade
die rechtstreeks het gevolg is van het bezwijken,
worden hersteld. Dit betekent extra inzet van
mensen, materieel en materiaal, die sterk
afhangt van de omvang van de calamiteit. In
geld uitgedrukt zal het benodigde bedrag voor
dit schadeherstel ergens liggen tussen de één
en de tien miljoen gulden. Herstel van een
afschuiving zal goedkoper zijn dan reparatie
van een doorbraak.
Ten tweede belemmert zo'n gebeurtenis
gedurende een bepaalde periode veelal de
normale voortgang van het werk. De loonkosten
en de huur van het materieel lopen evenwel
door.
Als tweede oorzaak van een ernstige vertraging
beschouwen we het ernstig falen van een stuk
materieel: het zinken van een steenstorter,
brand aan boord van een zuiger, en dergelijke
voorvallen.
Ook hier is sprake van directe en indirecte
schade. De eerste post zal zeker gedekt worden
door een verzekering van de eigenaar van het
materieel. Derhalve speelt alleen de tweede
schadepost een rol, de vertraging van het
totale werk.
De beschouwingen rond de derde oorzaak van
vertraging, de normale stochastische afwijking
van de produktiecapaciteit en van de eventuele
verliezen, leiden in beginsel tot de verwachtings
waarde en de spreiding van de totale duur van
de uitvoering als voorgesteld in figuur 38.
De benadering van de financiële onzekerheid
dievoortvloeituit de spreiding inde uitvoerings-