Summaries worden ingeschakeld, evenals mathematische I modellen. andsluiting van het Tholense Gat - Ook het Tholense Gat zal alleen met zand I unnen worden gesloten wanneer de storm- loedkering de omstandigheden beïnvloedt. let gebruik van de stormvloedkering blijft hier chter beperkt, mede omdat de omstandighe- en in oktober, wanneer deze sluiting plaats- indt, gunstiger zijn. Het Tholense Gat wcydt ichtgespoten vanaf beide oevers. De stroom lijft daardoor geconcentreerd in het midden an het gat. teensluiting van het Tholense Gat r ligt ook een ontwerp voor de sluiting van het holense Gat met steen. Dat zal niet worden itgevoerd, maar het wordt wel interessant ienoeg gevonden om er een beschrijving van e geven. Dit werk zou worden gespreid over ie jaren 1985 en 1986. De sluiting zou al unnen plaatsvinden voor de stormvloedkering jperationeel was, omdat de verkleining van de ioorstroomopening die ontstaat door de alaatsing van dorpelbalken in de kering, genoeg is voor een rustige uitvoering. Om de J sluiting minder kostbaar te maken zou eerst i een zanddrempel in het sluitgat worden aangebracht, tot N.A.P. -9,50 m. Daarop zou vervolgens met steeds grovere steen een sluitkade worden opgebouwd. Afschuivingen en zettingsvloeiingen zouden bij deze sluiting niet onmogelijk zijn; daarom waren in het ontwerp vrij uitgebreide maatre gelen voorzien ter bescherming van de bodem. Kostenramingen en prijsvorming Bij de raming van de kosten van de bovenbe handelde sluitingen wordt de bij de Deltadienst gebruikelijke methode van kostprijsberekening oegepast. De te verwerken hoeveelheden materiaal zijn de basis voor de berekening van de duur van de inzet van het materieel. Zo komt een gemiddelde verwachtingswaarde van de geraamde kosten tot stand. Daarenboven moeten de financiële gevolgen van de technische risico's worden geschat. Als er, door wat voor oorzaak ook, vertragingen optreden in het werk, lopen de kosten van materieelhuur door. Bij openbare aanbesteding zullen niet alle risico's door de aannemer worden gedragen. In elk geval dient de crediet- waardigheid van de aannemerte beantwoorden aan de mogelijk optredende schade. Introduction A large part of the compartment works in the rear of the Oosterschelde is either completed or well-advanced. However the closure of the dams has yet to begin. The design has been worked on in recent years. Insights have developed gradually and it has been concluded that it is desirable to complete these closures when the Oosterschelde barrier is in readiness, so that the tide in the Oosterschelde can be influenced during the critical phase of the closures. Consequences for the environment and for fishery A number of pre-requisite points have to be taken into consideration with the completion of the compartment dams. Amongst other things there is a compulsory sequence involved in the closures. Sand-fill closure of the compartment dams saves many millions of guilders, but the operation can only be carried out when the storm surge barrier in the mouth of the Oosterschelde can effectively prolong and reduce the tide or even eliminate it altogether during short periods. Without such measures being taken velocities could run up as high as 5 m/s, which would make sandfill closure totally impossible. However, it should not be permitted that use of the Oosterschelde barrier cause any significant or lasting damage to environmental interests or to fishery. For the completion of the storm surge barrier itself part-closure of the gates is already in effect for the creation of still waters for working in. There will be complete closure for two days 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 43