Vorderingen
Oesterdam
Stormvloedkering
in de periode 1 juli 1984-
1 januari 1985
Philipsdam
De fabricage van de schuiven
en bewegingswerken voor de
in-, uit- en doorlaatwerken ligt
op schema. De twaalf onder-
houdsschuiven zijn afgelast;
thans worden de hoofdschui-
ven gefabriceerd. Van de vier
afgelaste roldeuren voor de
duwvaartsluizen zijn er twee
geconserveerd. De vijfde
roldeur is nagenoeg klaar.
Ook de fabricage van de
bewegingswerken voor de
roldeuren verloopt volgens de
planning.
De kabelbaan, de hoogspan-
ningsinstallatieen de aardings-
installatie op het sluizencom-
plex zijn voor een groot deel
gereed, evenals sommige
onderdelen van de algemene
elektrische installaties.
Zowel het fabriceren van
bovenloopkranen voor ver
schillende gebouwen op het
sluizencomplex, als de fabrica
ge van de drie pompeenheden
voor het duwvaartsluizenge-
maal loopt volgens schema.
Het verdiepen van de westelij
ke voorhaven van de duw
vaartsluizen vordert. Begon
nen werd met het heiwerk
voor de roldeurenbergplaats
en voor de brandweerplateaus.
44
Op het ogenblik is de aanleg
van een ruim 4 km lang
dijkvak, het zogenaamde
'Speelmansplaten I', in volle
gang; medio 1985 zal het
gereed zijn.
Het overgrote deel is aange
legd als tijdelijk voorbelas
tingsprofiel; het is laag, heeft
flauwe hellingen en dient om
verstoring van de ondergrond
te voorkomen. Het benodigde
zand wordt gewonnen nabij
het Tholense Gat.
Eind december 1984 werd het
bestek aanbesteed voor
'Speelmansplaten II'.
Het omvat aanpassing van de
damvakken Zuid en Speel
mansplaten I, alsook het
maken van een grondverbete
ring en de aanleg van de
damvakken Speelmansplaten
II en Marollegat. Het werk is
opgedragen in januari 1985.
Het betonwerk van de Burgse-
Diepsluis is in uitvoering; het
loopt voor op de planning.
Naar verwachting zal het half
1985 gereed zijn.
Bathse Spuikanaal
De natte ontgraving van het
Bathse Spuikanaal werd in de
verslagperiode voortgezet. Na
de bouwvakantie van 1984 is
een tweede cutterzuiger
ingezet. De specieberging
vindt plaats in het noordelijke
deel van het Markiezaatsmeer,
in een eenmalige zandwinput,
en in het westelijk gedeelte
van de Molenplaat. In het
noordelijke deel wordt zande
rige specie afgespoten als
ondergrond voor een stadsuit
breiding van Bergen op Zoom.
De spoorbrug is op 31 oktober
1984 opgeleverd.
Begonnen wordt met de
droge ontgraving onder de
Kreekrakbruggen.
Het betonwerk van de Bathse
Spuisluis is gereed. De bewe
gingswerken zijn aanbesteed
en de fabricage is gestart.
Nu de bodembescherming
een blijvende bestemming
heeft gekregen is hij opnieuw
getoetst aan de stabiliteitsei
sen waaraan hij moet voldoen
bij blijvende getijbeweging.
Uit modelonderzoek bleek dat
een deel niet voor alle bouw
fasen stabiel is, en moet
worden afgestort met staal-
slakken of breuksteen. Maatge
vend voor de omvang van de
bestorting op de bodembe
scherming is de situatie met
een weigerende schuif in de
eindfase. Echter, al vóór de
bouwfase van het dorpelbalk
plaatsen moet een gedeelte
van de bestortingen zijn
uitgevoerd.
Ook naast de bodembescher
ming zullen door de getijbewe
ging natuurlijk ontgrondingen
ontstaan. Omdat de meest
kritieke bouwfase het plaatsen
van de dorpelbalken is, is het
de vraag of het erosieproces
tijdens die bouwfase tijdig tot
stilstand kan worden gebracht
en de bodem kan worden
beschermd. Als preventieve
maatregel is langs de rand
van de bodembescherming in
de Schaar aan de westzijde nu
reeds met de 'Macoma' een
cunet gebaggerd; de hellingen
ervan werden langs de bodem
bescherming afgedekt met
slakken.
Het funderingsbed is eind mei
1984 gereedgekomen. De
produktie in de Roompot lag
hoger dan bij de aanvang was
verwacht.
De funderingsmatten hebben
in het algemeen een uitsteken
de vlakheid. Slechts op twee
plaatsen in de Roompot is
correctie met een gedeelte
van een tegelmat nodig
gebleken.
De losse filters tussen de
langsranden van de funde
ringsmatten voldoen goed
aan de eisen van laagdikte en
samensteling.
Ter stabilisering werden de