osgestortefilters nog afgedekt net grindwiepenmatten. )e betrokken schepen 'Cardi- m', 'Jan Heymans', 'Sepia' n 'Donax I' zijn opgelegd nu un werk voltooid is. Een valuatienota over dit onder- eel is bijna klaar, oen half april de pijlers in de fchaar op hun plaats stonden, s men begonnen in het wreedste en diepste sluitgat, de Roompot. Tegelijkertijd ging ook de bemanning van het hefschip 'Ostrea' in een vier-ploegendienst, zodat vol-continu kon worden doorgewerkt. In dit weekeinde werden de pijlers in het bouwdok gereedgemaakt, door de week werden ze geplaatst in de sluitgaten. In de Roompot zijn eerst 12 pijlers vanuit de Noordbeve- landse oever geplaatst en daarna acht pijlers in het noordelijkdeel van het sluitgat. Zo werd het mogelijk de bouw van de damaanzet Noordland onafhankelijk van het pijler plaatsen uit te voeren. De rest van de pijlers is weer vanuit het zuiden geplaatst. Met name in het noordelijke, aanzandingsgevoelige deel bleek de 'Macoma' zijn op- schoonwerk uitstekend te verrichten. De hijsdraden van de 'Ostrea' moesten tussen tijds worden vervangen. Tegelijkertijd moest een aantal lagers worden ver nieuwd. Dit had een opont houd tot gevolg van vijf weken. Ondanks dat verliep het werk zo voorspoedig dat de laatste pijler al op 19 september 1984 kon worden geplaatst. Alle pijlers zijn ruim binnen de toegestane toleran ties op hun plaats gezet. De 'Ostrea' is daarna opgelegd en afgemeerd bij de RDM in Rotterdam. De 'Macoma' is na het plaatsen van de pijlers nog enkele weken ingezet voor het zuigen van ontgron- 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1985 | | pagina 47