osgestortefilters nog afgedekt
net grindwiepenmatten.
)e betrokken schepen 'Cardi-
m', 'Jan Heymans', 'Sepia'
n 'Donax I' zijn opgelegd nu
un werk voltooid is. Een
valuatienota over dit onder-
eel is bijna klaar,
oen half april de pijlers in de
fchaar op hun plaats stonden,
s men begonnen in het
wreedste en diepste sluitgat,
de Roompot. Tegelijkertijd
ging ook de bemanning van
het hefschip 'Ostrea' in een
vier-ploegendienst, zodat
vol-continu kon worden
doorgewerkt. In dit weekeinde
werden de pijlers in het
bouwdok gereedgemaakt,
door de week werden ze
geplaatst in de sluitgaten.
In de Roompot zijn eerst 12
pijlers vanuit de Noordbeve-
landse oever geplaatst en
daarna acht pijlers in het
noordelijkdeel van het sluitgat.
Zo werd het mogelijk de bouw
van de damaanzet Noordland
onafhankelijk van het pijler
plaatsen uit te voeren. De rest
van de pijlers is weer vanuit
het zuiden geplaatst.
Met name in het noordelijke,
aanzandingsgevoelige deel
bleek de 'Macoma' zijn op-
schoonwerk uitstekend te
verrichten. De hijsdraden van
de 'Ostrea' moesten tussen
tijds worden vervangen.
Tegelijkertijd moest een
aantal lagers worden ver
nieuwd. Dit had een opont
houd tot gevolg van vijf
weken. Ondanks dat verliep
het werk zo voorspoedig dat
de laatste pijler al op 19
september 1984 kon worden
geplaatst. Alle pijlers zijn ruim
binnen de toegestane toleran
ties op hun plaats gezet.
De 'Ostrea' is daarna opgelegd
en afgemeerd bij de RDM in
Rotterdam. De 'Macoma' is na
het plaatsen van de pijlers
nog enkele weken ingezet
voor het zuigen van ontgron-
45