dingskuilen in Schaar-west.
Daarna is de 'Macoma'
aangepast om als hulpschip te
dienen voor de 'Taklift IV' bij
het plaatsen van dorpelbalken.
De drempel werd verder
opgebouwd. De onderlagen,
de kern en een deel van de
toplagen worden gestort door
twee zelfvarende steenstorters
en een zelfvarende splijtbak.
In 1984 is dit deel van de
drempel aangelegd in de
Hammen en de Schaar. In de
Roompot werd een begin
gemaakt met het opstorten
van de drempel. De onderlagen
rondom de pijlers worden met
een trilplaat verdicht om de
aansluiting van de filtermatten
op de ondergrond en de
zanddichtheid van het losse
filter te kunnen waarborgen.
Na een relatief korte aanloop
periode is de toplaagstorter
Trias' zijn werk begonnen in
de Hammen. Gestreefd werd
naar een zo hoog mogelijke
produktie, teneinde het
plaatsen van de schuiven niet
te vertragen. Ondanks het
geforceerde tempo is de
kwaliteit van het werk goed. In
de laatste periode van 1984
traden bij de 'Trias' technische
storingen op, die een vertra
ging van enkele weken deden
ontstaan. Er wordt verwacht
dat die mede door verbeterin
gen aan de lieren en het
inspectiesysteem in de loop
van 1985 kan worden ingelo
pen.
De uitvoering van de damaan-
zetten verloopt geheel volgens
plan. De derde fase van de
damaanzetten Schouwen,
Roggenplaat-noord, Neeltje
Jans en Noord-Beveland zijn
vrijwel gereed, die van Rog-
genplaat-zuid is eind februari
1985 opgeleverd. Begonnen
werd met de aanleg van de
damaanzet Noordland.
De verzwaring kwam gereed
van een zestal loswallen voor
het laden van steenstorters. In
de buitenhaven van Noordland
werd een drijvende steiger
46
voor vletten gemaakt. Dit was
noodzakelijk om personeel te
kunnen brengen en halen van
en naar de stortschepen en de
'Trias'. Ook werd daar een
lossteiger gemaakt voor de
overslag van stortsteen.
Onderhoudsbaggerwerk werd
uitgevoerd in de bouwdokken
van de pijlers en in de werkha-
ven. De bodembescherming
werd geïnspecteerd; op zes
plaatsen is een bestorting
aangebracht.
De bouw van dorpelbalken in
compartiment 4 van het
bouwdok verloopt volgens
plan. Zowel de rompen als de
eindstukken kunnen in mei
1985 gereed zijn. Voor het
proefdraaien met de 'Taklift
IV', werd in een apart bouw-
dokje één dorpelbalk gemaakt.
Met de proefperiode behoeft
nu niet gewacht te worden tot
alle dorpelbalken gereed zijn
en het bouwdok onder water
gezet kan worden. De fabricage
van verkeerskokers en hamer
stukken ligt voor op het
schema. Het werkterrein in
Kats is voor de opslag van de
verkeerskokers en hamerstuk
ken uitgebreid.
Eindapril 1984werd begonnen
met het plaatsen van verkeers
kokers en hamerstukken in de
Hammen en daarna in de
Schaar. Dit verliep bijzonder
voorspoedig: al in oktober
werd het plaatsen van deze
elementen in die sluitgaten
afgerond.
De afbouwwerkzaamheden
aan het bedieningsgebouw,
het 'ir. J. W. Topshuis',
werden voortgezet. Op 12
oktober 1984 vond de bouw
kundige oplevering plaats.
Inmiddels is het gebouw
overgedragen aan de directie
Zeeland en is het in gebruik
genomen door de dienstkring
Deltakust. De inrichting ervan
met bedieningsapparatuur en
voorlichtingsruimtes zal tot
medio 1986 duren. Opdracht
is gegeven voor het leveren
van een elektrische centrale.
Indien mogelijk zal daarbij b<
gebruik gemaakt worden van b
de dieselgeneratoren en de g
hoogspanningsapparatuur uit D
de tijdelijke centrale die het IV
werkeiland Neeltje Jans van v
de benodigde energie voorziet a
en die dan zal worden ontman a
teld. d
De fabricage van schuiven en r
bewegingswerken is in volle
gang. Van eind augustus tot
eind november 1984 zijn in de
Hammen alle schuiven en
bewegingswerken geplaatst.
Nadat de bewegingswerken
op de hydraulische installaties
zijn aangesloten, kan begin
1985 worden begonnen met
het inregelen.
Voorde besturing en bewaking
van de schuiven is in het 'ir. J.
W. Topshuis' een centrale
bedieningscomputer voorzien.
Voor het leveren van deze
apparatuur is opdracht gege
ven.
Ook in 1984 vond een aantal
uitvoeringsonderzoeken
plaats: tijdens de uitvoering
van het werk doen zich soms
problemen voor die het
gevolg kunnen zijn van
onjuiste inschattingen in de
voorbereidingsfase of van
onvoorziene omstandigheden.
Zo is ter optimalisering van
het werk onderzocht of de
verdichting tijdens de opbouw
van de drempel wellicht
minder omvangrijk kan
worden. Een ander onderzoek
was gericht op het voorkomen
van beschadigingen aan
pijlervoet en grindzak, zowel
bij de pijlerplaatsingen als
later, wanneer de steenmassa
van de drempel erboven moet
worden verdicht.
Bestudeerd werd ook de
optimale volgorde van werken
bij het plaatsen van de dorpel
balken, in relatie tot de
stroombeelden die optreden
en de krachten die tijdens de
bouw worden uitgeoefend op
de verschillende onderdelen
van de kering.
Vooral de stabiliteit van de